انواع پاستا و ماکارونی از نظر شکل و نام [همراه با شکل و عکس]

معرفی انواع پاستا از نظر شکل و نام، از پنه و ماکارونی تا لازانیا + عکس

پاستا یا ماکارونی یک نوع فرآورده غذایی آرد گندم است. پاستا با نام ایتالیا آمیخته شده است و ناخودآگاه هر گاه از پاستا گفته می‌شود نام ایتالیا و کشور ایتالیا هم به ذهن خطور می‌کند. به‌طورکلی پاستا انواع مختلفی دارد که با توجه به شکل ظاهری و مواد تشکیل دهنده آن‌ها نام گذاری می‌شوند. در ایران یک نام کلی ماکارونی برای تمامی پاستاها به جز لازانیا به کار برده می‌شود. در این مقاله از گلدن اپال قصد داریم شما را با انواع پاستا و ماکارونی و نام‌های آن‌ها آشنا کنیم. با ما همراه بمانید.

نکته پخت پاستا

همانطور که گفته شد پاستاها از دو نوع خمیر بدون تخم مرغ (آرد گندم دروم، آب و کمی نمک) و تخم مرغ دار (آرد همه منظوره، تخم مرغ و نمک) تهیه شده‌اند. پاستا در هنگام پخت سریع تغییر شکل پیدا می‌کند و اگر زیاد پخته شود، له می‌شود.

اگر در خانه پاستا تهیه میکنید و از دستور پخت تخم مرغ دار بهره می‌برید در هنگام پخت باید مواظب زمان پخت باشید زیرا این پاستا به سرعت حالت خمیری پیدا می‌کند.

برای خرید انواع سرویس آرکوپال مناسب پاستا و سرو غذا می توانید از فروشگاه گلدن اپال دیدن کنید.

انواع پاستا و ماکارونی

همانطور که گفته شد پاستا و ماکارونی انواع مختلفی دارد و با توجه به شکل ظاهری و مواد تشکیل دهنده آن‌ها نام گذاری می‌شود. از نظر ظاهری پاستاها به انواع ورقه‌ای، رشته‌ای، شکل دار و فرمی دست ساز تقسیم می‌شوند.

از نظر مواد تشکیل دهنده نیز پاستاها به دو گروه کلی تهیه شده از خمیر پاستای بدون تخم مرغ و تخم مرغ دار دسته بندی می‌شود. البته ناگفته نماند که پاستاهای رنگی که با استفاده از رنگ خوراک‌هایی مانند اسفناج و گوجه فرنگی متفاوت هستند نیز در یک گروه جدا قرار می‌گیرند.

پاستاها تنوع زیادی دارند، برخی از آن‌ها در کل ایتالیا مشهور بوده و سرو می‌شوند ولی برخی از آن‌ها تنها در یک منطقه خاص تهیه و سرو می‌شوند. در ادامه به معرفی پاستاها طبق شکل آن‌ها پرداخته شده است. در زیر عکس انواع پاستا آورده شده است.

انواع پاستا و ماکارونی بر اساس شکل

انواع پاستای ورقه‌ای

پاستاهای ورقه‌ای به دو نوع کلی کانلونی و لازانیا تقسیم می‌شوند. حالا با آرایش ظاهری مانند موج دار کردن لبه آن‌ها و یا ایجاد طرح روی آن‌ها، نام‌های دیگری به نام‌های اصلی آن‌ها اضافه می‌شود که به دنبال آن‌ها می‌آید.

کانِلونی

پاستای کانلونی (Cannelloni) به عنوان یکی از انواع پاستا با نام دیگر مانیکوتی (manicotti) هم خوانده می‌شود. این نوع پاستا با فلفل و پنیر ریکوتا پرشده شده و آماده می‌شود. این پاستا درواقع لوله‌های بزرگی هستند که با مواد میانی پر می‌شوند. پاستا کانلونی در دو نوع لبه صاف و لبه موج دار در بازار موجود است.

برای اطلاع از طرز تهیه پاستا کانلونی به مقاله «طرز تهیه پاستا کانلونی یا مانیکوتی با مرغ+ عکس» مراجعه کنید. عکس پاستای کانِلونی را در زیر مشاهده می کنید.

لازانیا

این نوع پاستا در ایران طرفداران زیادی دارد. لازانیا (Lasagna) معمولاً در ابعاد مربع یا مستطیل تولید می‌شود. لازانیا در واقع ورقه‌های پاستا است که با مواد میانی پر شد و با پنیر و سس سرو می‌شود.

لازانیا انواع مختلفی مانند فِتوچینی، لینگوینی، تاگلیاتله و … دارد. از پاستای لازانیا با لبه موج دار برای تهیه انواع لازانیا با سس غلیظ مناسب هستند. در تهیه این نوع پاستای لازانیا از تخم مرغ استفاده شده است.

پاستای نواری

پاستای نواری معمولاً در سه ضخامت تهیه می‌شود و هر ضخامت نام خود را دارد. از طرفی گاهی نیز با اضافه شدن برخی ویژگی‌ها مانند لبه‌های موج دار نام پاستا می‌تواند تغییر کند. در ادامه پاستاهای نواری معرفی شده‌اند.

پاپاردلِ

پاستای پاپاردل (Pappardelle) یک پاستای نواری پهن است که خمیر آن معمولاً با تخم مرغ تهیه می‌شود و با سس گوجه فرنگی غلیظ و سبزیجات سرو می‌شود. عکس این نوع از پاستا در زیر آمده است.

رجینتِ

پاستای رجینت (Reginette) یک پاستای نواری پهن (پهنای یک و نیم سانتی‌متر) و لبه‌های موج دار است. نام این پاستا از پرنسس مافالدا از ساوی گرفته شده است.

این پاستا با سس‌های غنی مانند سس گوشت قلقلی، قارچ، گوجه و … سرو می‌شود. این پاستا را می‌توان با سس گوشت مرغ محلی یا اردک نیز تهیه کرد. عکس این نوع از پاستا در زیر آمده است.

تاگلیاتلِ یا رشته فرنگی

پاستای تاگلیاتل یا رشته فرنگی (Tagliatelle) یک پاستای نواری با کمتر از یک سانتی‌متر پهنا است که معمولاً با سس گوجه سینه مرغ سرو می‌شود. عکس این نوع از پاستا در زیر آمده است.

تاگلیاتالینِ یا فِتوچینی

تاگلیاتالینِ یا فتوچینی (Tagliatelline or Fettuccine) یک پاستای نواری باریک با پهنای 25 میلی‌متر است که معمولاً با سس ماهی سالامون دودی سرو می‌شود.

تاگلیولینی با تخم مرغ

پاستای تاگلیولینی با تخم مرغ (Tagliolini All’Uovo) نازکترین پاستای نواری است و معمولاً با سس خامه‌ای تهیه شده در تابه سرو می‌شود. عکس این نوع از پاستا در زیر آمده است.

پاستا دستگاهی یا قالبی

پاستاهای قالبی یا دستگاهی تقریباً همیشه از آرد گندم (گندم دروم که نوعی گندم سخت است)، آب و نمک تهیه می‌شوند و در ترکیب مواد اولیه آن‌ها تخم مرغ دیده نمی‌شود.

بهترین پاستاهای قالبی آن‌هایی هستند که رنگ آن‌ها به برنزی می‌خورد. این رنگ نشان دهنده ورز دادن بیشتر است و در فشار زیاد به دست می‌آید. در ادامه با انواع پاستای قالبی اشاره شده است.

برای یادگیری طرز تهیه پاستا فتوچینی به مقاله «پاستا فتوچینی با سس پنیر و اسفناج» مراجعه کنید.

باوتِ

پاستای باوت (Bavette) بسیار شبیه پاستای تاگلیاتلِ است. این پاستا درواقع نوارهای دراز هستند که برای تهیه آن‌ها از دستگاه پاستاساز استفاده شده است.

بوکاتینی و کاپلینی

پاستا بوکاتینی (Bucatini) بسیار شبیه نی بوده و به صورت یک رشته توخالی است. این نوع پاستا معمولاً با سس سوسیس و تخم مرغ سرو می‌شود.

پاستای کاپلینی (Capellini) شبیه بوکاتینی است ولی با این تفاوت که این پاستا نازکتر از پاستای بوکاتینی بوده و معمولاً با سس خامه‌ای جعفری سرو می‌شود.

اسپاگتی و اسپاگتینی

اسپاگتی (Spaghetti) نام آشناترین نوع پاستا در جهان است که در ایران آن را با نام ماکارونی می‌شناسند. معمولاً با سس گوجه غلیظ سرو می‌شود.

در ایران ماکارونی در سه قطر مختلف توسط شرکت‌ها تولید و عرضه می‌شود. ماکارونی نوع ریز با قطر کم اسپاگتینی (Spaghettini) نام دارد و معمولاً با سس میگو یا صدف سرو می‌شود.

انواع ماکارونی پاستا لوله‌ای یا سیلندری

پاستاهای سیلندری انواع مختلفی مانند پنه، سدانی و ریگاتونی دارند. به‌طورکلی غلظت سس این پاستاها به قطر آن‌ها بستگی دارد. برخی از این دسته پاستاها را می‌پزند و برخی را درون سوپ می‌ریزند.

گمیتی ریگاتی

پاستای گمیتی ریگاتی (Gomiti Rigati) در لغت به معنی آرنج‌های راه‌راه است که به دلیل شکل آن که شبیه آرنج است این نام برای آن برگزیده شده است.

سس گوجه آبکی مناسب این پاستا است. البته سس نخود فرنگی نیز با این پاستا تناسب دارد. عکس این نوع از پاستا در زیر آمده است.

مِزه مانیکِ

پاستای مزه مانیک (Mezze Maniche) در لغت به معنی آستین کوتاه است. این پاستا از لوله‌های کوتاه با قطر یک و نیم سانتی‌متری یا بیشتر تولید می‌شود که با سس گوجه و کنگر فرنگی سرو می‌شود.

پنه لیشه و پنه ریگاته

پنه لیشه (Penne Lisce) در لغت به معنی قلم‌های صاف است. این پاستا شباهت زیادی به پاستای مزه مانیک دارد ولی دو انتهای آن به صورت اریب و نه عمود بریده شده است. پاستا پنه لیشه معمولاً با سس خامه‌ای سرو می‌شود.

پاستا پنه ریگاته (Penne Rigate) در لفت به معنی قلم‌های راه‌راه است. این پاستا بسیار شبیه پاستای پنه لیشه است که تنها تفاوت آن آرایش راه‌راه خارجی آن است که آن را از پنه لیشه متمایز می‌کند.

پیپه ریگاته و پیپته ریگاته

پاستا پیپه ریگاته (Pipe Rigate) در لغت به معنی لوله راه‌راه است ولی در جهان با نام پاستای آرنجی شهرت دارد. این پاستا بیشتر با سس گوجه و یا درون سوپ سرو می‌شود.

پاستا پیپته ریگاته (Pipette Rigate) در لغت به معنی پیپ‌های راه‌راه است ولی عملاً تفاوت چندانی با پیپه ریگاته نداشته و معمولاً با سس میگوی سرخ شده سرو می‌شود.

رچولی آلمالفیتاتی

پاستا رچولی آلمالفیتانی (Riccioli Amalfitani) در واقع همان پاستاهای فنر مانند هستند که به رنگ سبز با طعم کرفس هستند و معمولاً با سس تخم مرغ و پنیر موزارلا سرو می‌شوند.

ریگاتونی

پاستا ریگاتونی (Rigatoni) بسیار شبیه پنه ولی بزرگ‌تر (با قطر بیشتر) هستند.

سدانی ریگاتی و سدانینی ریگاتی

پاستا سدانی ریگاتی (Sedani Rigati) در لغت به معنی کرفس راه‌راه است. این پاستا در واقع لوله‌های تقریباً با قطری کمتر از پنه ولی بلندتر از آن‌ها هستند. پاستا سدانینی ریگاتی (Sedanini Rigati) هم شبیه به پاستای سدانی ریگاتی است ولی قطر آن کمتر است.

سدانی ریگاتی و سدانینی ریگاتی

تورتیلیلیوتی

پاستا تورتیلیلیونی (Tortiglioni) بسیار شبیه ریگاتونی است ولی شیارهای آن عمیق‌تر بوده و این شیارها حول یک محور می‌چرخند. درواقع نام این پاستا نیز از کلمه لاتین تورکره (torquere) به معنی پیچش گرفته شده است.

تورتیلیلیوتی

پاستا فرمی ویژه

این نوع پاستا جزء پاستاهای دست ساز و قدیمی هستند البته برخی از آن‌ها نوآورانه و جدید به شمار می‌آیند. این پاستاها با نام‌های کازارچه، فارفاله، فوزیلی، فوریلی بوگاتی، لوماکونی و اورستی شناخته می‌شوند.

کازارچه

 پاستا کازارچه (Casarecce) در واقع پاستایی است که در طول محور بزرگ آن حدود یک دور پیچیده شده است. این پاستا بلند و باریک است و معمولاً با سس تخم مرغ سرو می‌شود.

فارفاله

پاستا فارفاله یا پروانه‌ای یا پاپیون (Farfalle) یکی از انواع پاستای نام آشنا و محبوب میان کودکان است. این پاستا با سس مارچوبه و فلفل دلمه‌ای سرو می‌شود.

فارفاله

فوریلی، فوزیلی بوکاتی و فوزیلی استرنی

پاستا فوزیلی (Fusilli) از انواع پاستای فنری است که معمولاً با سس کدو سبز سرو می‌شود. فوزیلی بوکاتی (Fusilli Bucati) نیز همان فوزیلی است ولی بلندتر است. فوزیلی استرتی (Fusilli Stretti) هم در لغت به معنی فوزیلی باریک است و همان فوزیلی ولی نازکتر است.

لوماکونی

پاستا لوماکونی (Lumaconi) به پاستای صدف حلزون هم شهرت دارد. این پاستا اندازه بزرگی دارد و معمولاً با مواد میانی پر می‌شود تا اینکه درون سس قرار گیرد.

اورستی

پاستا اورستی (Orsetti) در لغت به معنی خرس است و ظاهری شبیه خرس عروسکی دارد. این پاستا از پاستاهای فرمی مدرن است و برای خوشایند کودکان به این شکل ارائه می‌شود. لازم به یادآوری است که این نوع پاستا در اشکال گوناگون به جز خرس در بازار موجود است.

اورستی

پاستا حبابی، ستاره‌ای و لقمه‌ای

این پاستاها معمولاً از دستور آرد گندم دورم، نمک و آرد تهیه می‌شوند و کاربری بیشتر آن‌ها در سوپ است.

برای یادگیری طرز تهیه اسپاگتی بدون گوشت به مقاله «طرز تهیه اسپاگتی بدون گوشت با پنیر پارمسان و سیر ساده و خوشمزه» مراجعه کنید.

دیتالونی

پاستا دیتالونی (Ditaloni) در واقع پاستایی به شکل لوله‌های کوتاه است و معمولاً در سوپ یا در سس تخم مرغ و کدو سبز سرو می‌شود.

دیتالونی

گرتوجادا

پاستا گرتوجادا (Grattugiata) در لغت به معنی رنده شده است. این پاستا در واقع یک پاستای رنده شده و ریز است که در انواع سوپ‌ها از آن استفاده می‌شود. تقریباً شبیه رشته سوپی که ما استفاده می‌کنیم ولی با این تفاوت که رشته نیست و پاستای رنده شده است.

میدولینه

پاستا میدولینه (Midolline) در لغت به معنی خط میانی است. این پاستا نیز در سوپ به کار می‌رود و در اندازه دانه طالب است.

پاستینا و استلین

پاستینا (Pastina) و استلین یا ستاره‌ای (Stelline) در واقع پاستایی شبیه ستاره‌های ریز یا واشرهای دایره‌ای هستند که در تهیه سوپ استفاده می‌شوند.

ارکیته

پاستا ارکیته (Orecchiette) پاستا شکلی دست ساز به معنی گوش‌های کوچک است که معمولاً با سس گوجه فرنگی و زیتون سرو می‌شوند.

سخن آخر

لازم به یادآوری است که پاستاهای مختلفی دیگری با توجه به دستور پخت آن‌ها نیز وجود دارد. به طور مثال پنه ال فونگو چینو در واقع پاستایی است که با استفاده از یک قارچ مخصوص به نام پورسینی تهیه شده است.

البته پاستاها و ماکارونی رنگی که به صدف‌های پنج رنگ شهرت دارند نیز در دسته پاستاهای رنگی که با استفاده از آب کرفس، آب شلغم و … رنگی شده‌اند وجود دارد. امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم. برای خرید ارکوپال جدید به فروشگاه گلدن اپال مراجعه کنید.