طرز تهیه سوپ سبزیجات با تزیین گوشت چرخ‌کرده و کوفته سیب‌زمینی

طرز تهیه سوپ سبزیجات با تزیین گوشت چرخ‌کرده و کوفته سیب‌زمینی

سوپ سبزیجات از انواع سوپ است که بسیاری آن را بدون طعم خوشایند می‌دانند و از مواد مغذی موجود در آن بی‌خبرند. در این مقاله طرز تهیه سوپ سبزیجات با تزیین گوشت چرخ‌کرده یکی از انواع سوپ‌های مجلسی داریم که با رنگ و طعم فوق العاده برای برگزاری مهمانی‌ها مناسب است. در انتها برای افرادی که رژیم‌های لاغری را دنبال می‌کنند مواد مغذی آن را آورده‌ایم تا از مصرف کالری روزانه خود باخبر باشند.

نکاتی درباره سوپ سبزیجات با تزیین گوشت چرخ‌کرده

این سوپ به تنهایی یک وعده غذایی کامل محسوب می‌شود زیرا از پروتئین، انواع ویتامین و کربوهیدرات و دیگر مواد مغذی مورد نیاز بدن تشکیل شده است. دستور پخت این سوپ از یک نوع پای گوشت قدیمی به نام پای چوپان گرفته شده است. این سوپ همان‌طور که گفته شد یک غذای کامل است و برای وعده شام به تنهایی می‌تواند سرو شود ولی در مهمانی‌ها از این سوپ می‌توانید در کنار غذای اصلی استفاده کنید. همچنین طبع کلی این سوپ گرم است و برای فصول سرد بسیار لذت بخش خواهد بود و برای وعده افطار که معده پس از یک دوره گرسنگی نیاز به گرما برای فعالیت دوباره دارد بسیار مفید است.

مواد لازم برای تهیه سوپ سبزیجات

روغن زیتون یا هر روغن در دسترس دیگریک قاشق غذاخوری برای سرخ کردن
گوشت چرخ‌کرده گوساله یا گوسفند450 گرم
پیاز ریز خرد شدهیک عدد بزرگ
سیر ریز خرد شدهسه حبه
سیب‌زمینی پوست کنده و نگینی شده300 گرم
آویشن خشک شده تاز خرد شدهیک قاشق چای خوری
رزماری خشک شده تازه خرد شدهیک قاشق چای خوری
رب گوجه فرنگیدو قاشق چای غذاخوری
برگ بو خشکیک عدد
نمک و فلفل سیاههر کدام نصف قاشق چای خوری
آردیک چهارم پیمانه
آب گوشتپنج تا هفت پیمانه
نخود فرنگی و هویج نگینی به مقدار مساویدو پیمانه
ذرت مکزیکی یا کنسرو شدهیک پیمانه

مواد لازم برای تزیین کوفته سیب‌زمینی

سیب‌زمینی کوچکسه عدد یا 700 گرم
کرهچهار قاشق غذاخوری
خامه پرچربیک چهارم پیمانه
زرده تخم مرغدو عدد
نمک و فلفل سیاه تازه آسیاب شدهبه میزان لازم
گشنیز یا جعفری ساطوریبه میزان دلخواه برای تزیین

طرز تهیه سوپ سبزیجات با تزیین گوشت چرخ‌کرده

در ابتدا باید عرض کنم که در دستور اصلی این سوپ گوشت و پیاز سرخ می‌شوند و در ادامه بقیه مواد به آن اضافه می‌شوند. از آنجایی که برای بسیاری ممکن است مزه گوشت سرخ شده و سپس آب‌پز شده خوشایند نباشد، من با تغییر کوچکی گوشت و پیاز سرخ شده را از مراحل تهیه سوپ حذف کردم و به مرحله تزیین سوپ در انتها، منتقل کردم.

پس در ابتدا در یک قابلمه بزرگ روی شعله متوسط یک چهارم پیاز ریز خرد شده و یک حبه سیر ریز خرد شده را درون کمی روغن سرخ می‌کنیم. اجازه می‌دهیم تا پیازها کمی نرم شوند و به رنگ طلایی مایل شوند. سپس بیشتر قسمت آب گوشت را همراه با رب گوجه فرنگی و ادویه‌ها به پیاز و سیر اضافه می‌کنیم. کمی از آب گوشت را نگه می‌داریم.

شعله را کمی زیاد می‌کنیم و اجازه می‌دهیم مواد برای ده دقیقه با یکدیگر بجوشند در این حین درب قابلمه باید باز باشد و هر از گاهی مواد را هم می‌زنیم.

وقتی مایع ما کمی غلیظ شد. آرد را با کمی از آب گوشت که مانده است مخلوط می‌کنیم و به مواد درون قابلمه اضافه می‌کنیم. بعد از کمی مخلوط شدن نوبت اضافه کردن سبزیجات است. در اینجا هویج و سیب زمین نگینی، ذرت و نخود فرنگی را به مواد درون قابلمه اضافه می‌کنیم و برای پنج دقیقه دیگر در حالی که درب قابلمه گذاشته نشده است، سوپ را می‌جوشانیم. در این مرحله هم زدن سوپ سبزیجات به دلیل داشتن آرد و غلیظ بودن بسیار بیشتر باید انجام شود.

سپس شعله را کم می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا آماده شدن کوفته سیب‌زمینی و گوشت چرخ‌کرده مواد با هم مخلوط شوند. به یاد داشته باشید به دلیل غلظت بالای سوپ امکان ته گرفتن آن زیاد است لذا از شعله پخش کن استفاده کنید و مرتب اقدام به هم زدن کنید.

سه چهارم پیاز نگینی خرد شده را با دو حبه سیر ریز خرد شده درون یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا هر روغن در دسترس دیگری سرخ می‌کنیم. کمی که پیازها نرم شدند گوشت را اضافه می‌کنیم و تا زمانی که دیگر گوشت‌ها صورتی نیستند به سرخ کردن آن‌ها ادامه می‌دهیم.

طرز تهیه کوفته سیب‌زمینی

سه عدد سیب‌زمینی را پخته و به خوبی پوره می‌کنیم. برای پوره کردن می‌توانید از دستگاه پوره کن یا مخلوط کن استفاده کنید.

پس نرم شدن سیب‌زمینی‌ها، کره، خامه، زرده‌های تخم مرغ و ادویه‌ها را به آن اضافه می‌کنیم.

فر را در دمای 230 درجه سانتی‌گراد، گرم کرده و روی سینی فر یک کاغذ نسوز پهن می‌کنیم.

مخلوط را درون قیف شیرینی پزی ریخته و با ماسوره دلخواه اقدام به تهیه کوفته‌های سیب زمین روی کاغذ نسوز می‌کنیم.

کوفته‌های سیب زمینی را برای مدت 15 دقیقه یا تا زمان طلایی شدن آن‌ها را در فر با دمای 230 درجه سانتی‌گراد می‌گذاریم.

سرو سوپ

در انتها سوپ را درون ظرف سرو مورد نظر بریزید. سوپ سبزیجات خود را با گوشت چرخ‌کرده، کوفته‌های سیب‌زمینی و گشنیز یا جعفری ساطوری تزیین کنید.

مواد مغذی موجود در یک پیمانه سوپ سبزیجات

انرژی380 کالری
کربوهیدرات30 گرم
پروتئین20 گرم
چربی20 گرم
چربی اشباع9 گرم
کلسترول112 میلی‌گرم
سدیم723 میلی‌گرم
پتاسیم1171 میلی‌گرم
قند3 گرم
فیبر4 گرم
ویتامین آ3785 واحد
ویتامین ث20 میلی‌گرم
کلسیم84 میلی‌گرم
آهن5.7 میلی‌گرم

سخن آخر

همان‌طور که در ابتدای بحث نیز گفته شد، در دستور پخت اصلی این سوپ در ابتدای کار هنگام سرخ کردن پیاز و سیر، گوشت چرخ‌کرده نیز با آن‌ها سرخ می‌شود و در طی مراحل طبخ سوپ، با سبزیجات و آب گوشت پخته می‌شود، از آنجایی که طعم گوشت چرخ‌کرده پخته شده ممکن است برای بسیاری خوشایند نباشد، در دستور حاضر از گوشت چرخ‌کرده در انتها برای تزیین سوپ همراه با کوفته سیب‌زمینی و گشنیز ساطوری استفاده شده