ترشی قارچ خانگی ساده و سریع، کنسرو ترشی قارچ درسته

ترشی قارچ خانگی ساده و سریع، کنسرو ترشی قارچ درسته

قارچ خوراکی است که کمتر به عنوان ترشی از آن استفاده می‌شود و بیشتر به صورت ورقه‌ای در غذاهایی مانند انواع ساندویچ، پیتزا، پاستا و … مصرف می‌شود. البته ترشی قارچ دکمه‌ای ریز از جمله ترشی‌های خوش طعم و پر طرفدار است. قارچ به دلیل حالت اسفنجی که دارد، مزه ادویه‌جات و چاشنی‌ها را زودتر و بیشتر به خود می‌گیرد و زمان کمتری برای رسیدن نیاز دارد. در این آموزش به تهیه ترشی قارچ پرداخته‌ایم، با ما همراه بمانید.

نکاتی در رابطه با ترشی قارچ

زمان آماده کردن ترشی قارچ حدود 40 دقیقه است. برای تهیه این ترشی به مواد اولیه، ظروف شیشه‌ای با درب فلزی و پیمانه‌های استاندارد برای اندازه گیری دقیق نیاز داریم. دقت کنید که در هنگام خرید قارچ کوچک‌ترین و تازه‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید.

مواد لازم برای تهیه ترشی قارچ درسته

مواد لازممقدار
قارچیک و نیم کیلو (قارچ دکمه‌ای ریز)
آب لیموی تازهیک دوم پیمانه
آب جوشیده از دما افتادهبه مقدار لازم
سرکهیک و یک چهارم پیمانه
روغن زیتون بکریک پیمانه
سیر5 حبه (پوست کنده و کمی له شده)
نمکیک و نیم قاشق چای‌خوری
پونه یا آویشن خشکیک و نیم قاشق چای‌خوری
ریحان خشکیک و نیم قاشق چای‌خوری
فلفل قرمز تند خشکخرد شده یک قاشق چای‌خوری
ترشی قارچ خانگی ساده و سریع، کنسرو ترشی قارچ درسته

طرز تهیه ترشی قارچ خانگی درسته

ابتدا برای تهیه ترشی قارچ، باید قارچ‌ها تمیز شوند. برای تمیز کردن قارچ‌ها، آن‌ها را با آب سرد و یک اسفنج نرم بشویید. ذرات سیاه روی قارچ‌ها باید پاک شوند. سپس ساقه قارچ را تا نیم سانتی‌متری مانده به کلاهک آن، قطع کنید و دور بریزید. اگر قارچ‌هایی بزرگ‌تر نیز وجود دارند، می‌توانید آن‌ها را به دو نیم تقسیم کنید. دلیل این امر پخته شدن قارچ‌ها به میزان برابر است.

ترشی قارچ خانگی ساده و سریع، کنسرو ترشی قارچ درسته

قارچ‌ها را پس از شستن به کناری بگذارید تا کمی خشک شوند. در همین حال یک قابلمه (قابلمه استیل یا تفلون، رویی یا آلومینیومی نباشد) برداشته و آن را با یک دوم پیمانه آب لیموی تازه و آب جوشیده از دما افتاده پر کنید. قابلمه را روی شعله قرار دهید تا به جوش آید. سپس قارچ‌ها را به آب در حال جوش اضافه کنید.

قارچ‌ها باید 5 دقیقه درون آب در حال جوش بپزند. دقت کنید که کمتر و بیشتر از این میزان نباشد.

پس از 5 دقیقه قارچ‌ها را آبکش کنید و مرتب درون ظروف شیشه‌ای با درب فلزی بچینید. اجازه دهید کمی از فضای بالای ظرف خالی بماند.

در یک تابه لبه‌دار، سرکه، روغن زیتون، سیر، نمک، آویشن یا پونه خشک، ریحان خشک و فلفل قرمز تند خشک را با شعله کم بجوشانید. اجازه دهید مواد برای 2 دقیقه با هم بجوشند. به یاد داشته باشید در این مدت باید مخلوط را هم بزنید.

پس از دو دقیقه سیرها را از مخلوط جدا کرده و در هر ظرف حاوی قارچ‌های پخته شده، یک حبه سیر قرار دهید. اگر مزه تند را می‌پسندید، فلفل قرمز تند هم به هر شیشه اضافه کنید.

مخلوط را خوب هم زده و روی قارچ‌های درون ظروف شیشه‌ای بریزید تا روی قارچ‌ها را بپوشاند. لبه‌های ظروف را با یک دستمال تمیز، خشک کنید.

درب ظرف‌ها را ببندید و برای 20 دقیقه آن‌ها را درون یک قابلمه آب در حال جوش بگذارید. دقت کنید که آب جوش باید تا 5 سانتی‌متری بالای ظروف شیشه‌ای را بپوشاند.

پس از 20 دقیقه جوشیدن، با ملایمت آن‌ها را بیرون آورده و روی یک حوله قرار دهید تا صبح فردا سرد شوند. در این صورت ترشی‌ها در دمای اتاق نیز سالم می‌مانند. اگر مایل به کنسرو کردن ترشی نیستید، می‌توانید آن‌ها را درون یخچال نگهداری کنید.

فوت و فن ترشی قارچ

پس از گذشت زمان، روغن و سرکه درون ظرف از هم جدا می‌شوند، بنابراین پیش از باز کردن شیشه ترشی کمی آن را تکان دهید تا روغن و سرکه با هم مخلوط شوند.

برای ایرانی‌ها ترشی‌ها معمولاً نقش یک کنار غذا و اشتها آور را بازی می‌کنند ولی در فرهنگ ایتالیایی، مبدأ ترشی قارچ، این ترشی یک وعده غذایی و سالاد محسوب می‌شود و می‌توان آن را به تنهایی مورد استفاده قرار داد.

در این دستور از آب‌لیموی تازه برای روشن ماندن رنگ قارچ‌ها در طی فرایند پخت استفاده می‌شود. استفاده از قابلمه رویی یا آلومینیومی می‌تواند تمام تأثیر آب‌لیموی تازه را خنثی کند، بنابراین از این ظروف در تهیه ترشی قارچ استفاده نکنید.

ترشی قارچ خانگی ساده و سریع، کنسرو ترشی قارچ درسته

مواد مغذی موجود در یک پیاله ترشی قارچ

به یاد داشته باشید که مقادیر گفته شده در جدول زیر به صورت تقریبی است و از جدول مواد مغذی استخراج شده است. اگر تجربه تهیه ترشی قارچ دارید، تجربیات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

انرژی184 کالری
چربی14 گرم
کربوهیدرات4 گرم
پروتئین10 گرم

سخن آخر

امیدوارم از مقاله طرز تهیه ترشی قارچ لذت برده باشید و در راه تهیه این ترشی خوشمزه در خانه، کمک کننده باشد. منتظر نظرات، پیشنهادات و تجربیات شما هستیم.