سس هوموس با ارده کنجد+ تصاویر مرحله به مرحله

سس هوموس با ارده کنجد+ تصاویر مرحله به مرحله

در مقاله‌ای دیگر به اینکه هوموس چیست اشاره شده است ولی به طور خلاصه می‌توان عنوان کرد که هوموس یا حمص یک سس دیپ (dip) است که از نخود پخته و ارده کنجد با تزیین روغن زیتون تهیه می‌شود و متعلق به کشورهای عربی مدیترانه‌ای است. این سس یکی از انواع دیپ خوشمزه و پرطرفدار در آمریکای شمالی است و معمولاً با نان پیتا سرو می‌شود و انواع مختلفی دارد. در مقاله امروز با آموزش هوموس با ارده کنجد همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه حمص

مواد لازممقدار
نخود پخته آبگوشتی یا کنسرو آن450 گرم
آب نخودیک چهارم پیمانه
آب لیموی تازه3 تا 5 قاشق غذاخوری
ارده بدون شکریک و نیم قاشق غذاخوری
سیر له شده2 حبه
نمک دریایک دوم قاشق چای خوری
روغن زیتوندو قاشق غذا خوری

طرز تهیه سس هوموس

مواد لازم را تهیه و آن‌ها را همراه با وسایل مورد نیاز آماده کنید. در این آموزش غذا ساز، مخلوط کن یا گوشت کوب برقی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. هر کدام را که در دسترس دارید آماده کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سس هوموس هویچ و سیر یک دیپ نارنجی شاد

نخود را درون سبد ریخته تا آب آن کاملاً گرفته شده و خشک شود.

حالا نخود را همراه با آب لیموی تازه، ارده بدون شکر، سیر له شده و نمک داخل مخلوط کن یا غذا ساز بریزید.

سپس یک چهارم پیمانه آب نخود را به مواد اضافه کنید و اجازه دهید برای 3 تا 5 دقیق دیگر مواد درون غذا ساز یا مخلوط کن با درجه کم با هم مخلوط شوند.

در این مرحله سس هوموس آماده است و می‌توان آن را در ظرفی ریخته و با روغن زیتون تزیین کرده و سرو کنید. برای تزیین پس از اینکه س را در ظرف سرو ریختید، وسط آن را چال کرده و روغن زیتون را درون آن بریزید و با گشنیز یا جعفری تزیین کنید.

سس هوموس یا حمص را می‌توان با نان تازه پیتا یا نان پیتای برشته طعم دار شده، میل کنید.

نکات تهیه

سس هوموس را می‌توان در یخچال تا سه روز نگهداری کرد و بهتر است پس گذشت این مدت، مصرف نشود. مدت زمان نگهداری این سس در فریزر نیز یک ماه است. پس از یخ زدایی آن اگر مشاهده کردید که سس خشک شده است کمی روغن زیتون به آن اضافه کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سس هوموس لوبیا قرمز یک دیپ مقوی

ارده جز اصلی و مزه این سس است و نمی‌توان آن را جایگزین کرد ولی می‌توان آن را از دستور حذف کرد. اگر از طرفداران مزه تند هستید می‌توانید کمی پودر فلفل قرمز یا تکه‌های تازه آن را به سس هوموس اضافه کنید

چه مواد مغذی در هوموس است؟

انرژی445 کالری
چربی15 گرم
کربوهیدرات63 گرم
پروتئین19 گرم

سخن آخر

از هوموس به عنوان سس برای مزه دار کردن فلافل هم استفاده می‌شود. سس حمص معمولاً با نان پیتا طعم دار شده یا تکه‌های سبزیجات خام مانند ساقه کرفس سا خیار سرو می‌شود.

در کشورهای حوزه مدیترانه مانند اردن، اسرائیل و سوریه که هوموس محبوبیت زیادی دارد با چاشنی‌هایی مانند پودر زیره، سماق، تکه‌های گوجه، خیار، جعفری، نخود، بادام زمینی و روغن زیتون سرو می‌شود. مواد اولیه در دسترس و ارزان هوموس آن را به یک چاشنی جهانی تبدیل کرده است.

این سس به دلیل محتویات مطابق با آیین یهود برای مصرف همراه با گوشت و لبنیات در بین اسرائیلیان بسیار شهرت دارد. منتظر نظرات، پیشنهادات و تجربیات شما از تهیه سس هوموس با ارده کنجد هستیم.