دم کردن قهوه به روش سرد با استفاده از فرنچ پرس

دم کردن قهوه به روش سرد با استفاده از فرنچ پرس

دم کردن قهوه به روش سرد با دم کردن قهوه به روش گرم تفاوا چندانی ندارد، از همان وسایل و تجهیزات می‌توان استفاده کرد و همان نتیجه و طعم را با دمایی متفاوت تجربه کرد، در این مقاله این مطلب از گلدن اپال با ما همراه باشید تا یک قهوه سرد و تگری در خانه تهیه کنید.

طرز تهیه قهوه به روش سرد

برای تهیه قهوه به روش سرد ابتدا باید دانه قهوه را در اندازه درشت آسیاب کرده و آن را در داخل فرنچ پرس ریخته و روی آن را با آب سرد پر کنید. کمی مخلوط را هم زده و آن را برای مدت 12 تا 18 ساعت در یخچال بگذارید.

بهترین زمان برای تهیه قهوه به روش سرد، از شب تا صبح است. تنها دلیل برای استفاده از فرنچ پرس، استفاده از صافی درون آن است، اگر فرنچ پرس ندارید، می‌توانید یک بطری دردار شیشه‌ای هم استفاده کنید.

پس از گذشت زمان، لازم است قهوه دم کشیده به روش سرد را صاف کنید. برای این کار نمی‌توانید تنها به صافی درون فرنچ پرس اکتفا کنید.

برای آشنایی با طرز تهیه قهوه مکزیکی به مطلب «طرز تهیه قهوه مکزیکی با تصاویر مرحله به مرحله» مراجعه کنید.

پس از خالی کردن فرنچ پرس، لازم است کمی قهوه را در یک ظرف ثابت نگه دارید تا ذرات قهوه ته‌نشین شوند و دوباره قهوه را از صافی کاغذی قهوه‌ساز و یا یک پارچه تمیز ریزبافت هم رد کنید تا در نهایت یک قهوه صاف و مخملی داشته باشید.

برای سرو کردن کافی است چند تکه یخ را در یک لیوان شیشه‌ای ریخته و قهوه دم کرده به روش سرد را روی یخ‌ها ریخته و در صورت تمایل برای داشتن یک آیس کافی لاته، روی آن شیر ریخته و سرو کنید.

برای آشنایی با طرز تهیه اسپرسو ماکیاتو به مطلب «طرز تهیه اسپرسو ماکیاتو یا کافه ماکیاتو» مراجعه کنید.

نکته

  • قهوه دم کشیده به روش سرد را می‌توان تا یک هفته در یخچال نگه داری کرد.
  • برای بهتر دم کشیدن قهوه بهتر از هر از گاهی به آن سر زده و آن را کمی هم بزنید.
  • اگر از قهوه‌های طعم‌دار به روش سرد تهیه می‌کنید، مانند روش گرم، در زمان دم کشیدن قهوه موادی مانند دارچین، هل و … را به قهوه اضافه کرده و قهوه را دم کنید.

قهوه سرد برای کسانی که نفخ دارند

بسیاری از افراد هستند که با خوردن قهوه و هر نوشیدنی کافئین دار دچار نفخ می‌شوند، خبر خوب این است که قهوه سرد مانند قهوه‌ای که با دستگاه قهوه ساز تهیه شده و یا اسپرسو موجب نفخ نمی‌شود. تنها راه فهمیدن آن، دم کردن قهوه به روش سرد و امتحان کردن آن است.

زمان زیاد برای تهیه قهوه به روش سرد

از آنجایی که از آب سرد برای دم کردن قهوه استفاده می‌شود، زمان زیادی نسبت به روش‌های گرم دم کردن قهوه نیاز است. برای تهیه قهوه به روش سرد به 12 تا 18 ساعت زمان نیاز است.

مقدار آسیاب قهوه در روش سرد

برای دم کردن قهوه به روش سرد، بهترین گزینه، استفاده از قهوه درشت آسیاب شده است، همان قهوه‌ای که برای استفاده در فرنچ پرس آسیاب می‌شود. مقدار آب و وزن قهوه در دم کردن قهوه به روش سرد زیاد مهم نیست.

کدام قهوه را برای دم کردن به روش سرد انتخاب کنیم؟

هر نوع قهوه‌ای را می‌توان به روش سرد تهیه کرد، تنها باید آن را آسیاب درشت کرد تا از تلخ شدن بیش از حد آن پیشگیری کرد. قهوه‌هایی که مزه تلخی کمتری دارند، مانند قهوه عربیکا بهترین گزینه هستند.

مقدار آب و قهوه برای دم کردن به روش سرد

همانطور که گفته شد دم کردن قهوه به روش سرد، نیاز به مقیاس خاصی ندارد و می‌توانید زمانی که مزه و غلظت مطلوب بود فرایند دم کردن قهوه را متوقف کنید ولی در ادامه به مقیاسی که به نظر معقولانه می‌آید و پس از آزمون و خطا به دست آمده است، بیان کردیم.

حدود 30 گرم قهوه درشت آسیاب شده برای دم شدن به روش سرد به یک پیمانه یا 250 میلی لیتر آب سرد نیاز دارد. این مقیاس برای میزان قهوه و آب به شما یک قهوه سنگین می‌دهد، برای کم کردن غلظت آن کافی است، مقدار آب را افزایش دهید.

برای یادگیری طرز تهیه کافه لاته به مطلب «طرز تهیه کافه لاته در خانه با دستگاه اسپرسوساز دلونگی» مراجعه کنید.

مقدار دانه قهوهمقدار آبمقدار قهوه دم کشیده
30 گرمیک پیمانه یا 250 میلی‌لیتریک نیم پیمانه
90 گرمسه پیمانه آب یا 750 میلی‌لیتردو و نیم پیمانه
150 گرم5 پیمانه آب یا 1250 میلی‌لیترچهار و نیم پیمانه

سخن آخر

طرفداران قهوه می‌دانند که قهوه سرد هم خنکی و طعم خاصی به روزهای گرم تابستانی می‌بخشد. اگر تا به حال قهوه سرد را به روش گرم تهیه می‌کردید و سپس با یخ سرو می‌کردید، توصیه می‌شود که برای یک بار هم که شده قهوه را به روش سرد دم کنید، پس از آن دیگر برای تهیه آیس کافی به سراغ قهوه ساز خود نمی‌روید. برای خرید سرویس آرکوپال به فروشگاه گلدن اپال مراجعه کنید.