طرز تهیه کروسان فرانسوی در خانه با تصاویر مرحله به مرحله

طرز تهیه کروسان فرانسوی در خانه با تصاویر مرحله به مرحله

نان کروسان یکی از انواع نان فرانسوی است که معمولاً برای وعده عصرانه و صبحانه همراه با مربا، نیمرو، بیکن، کره و عسل همراه با قهوه فرانسوی سرو می‌شود. در این مقاله از گلدن اپال به آموزش کامل این نان با بیان نکته‌های تهیه پرداخته‌ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

نان کروسان چیست؟

نان کروسان (Croissant) در ایران برای اولین بار با برند پچ‌پچ محبوب شد و با همین نام نیز در عموم خوانده می‌شود. نان پچ‌پچ شکلاتی، ساده و مربایی از انواع تولید شده این نان هستند.

نان کروسان

با دستوری که برای تهیه نان کروسان در ارائه شده است، می‌توانید 12 عدد کروسان بزرگ یا 24 عدد کروسان کوچک درست کنید. نان کروسان تا 2 روز در محیط آشپزخانه سالم و خوش طعم باقی می‌ماند و می‌توان آن را تا 3 ماه در فریزر نیز نگهداری کرد. زمان تهیه این نان مانند دیگر نان‌ها نیست و صبر و تلاش بیشتری را طلب می‌کند.

برای یادگیری نحوه فریز کردن کیک به مطلب «بهترین روش برای نگهداری کیک در فریزر از کیک اسفنجی تا خامه ای و کیک تولد» مراجعه کنید.

مواد لازم برای تهیه کروسان خانگی

مواد لازممقدار
آرد همه‌منظوره4 و یک‌چهارم پیمانه یا 525 گرم
شکر سفید دانه‌ای5 قاشق غذاخوری یا 62 گرم
مخمر خشک2 و یک چهارم قاشق چای‌خوری
نمک دریایک قاشق‌چای‌خوری
آب فیلتر شده یا جوشیده سرد شده (بدون کلر)یک پیمانه یا 236 میلی‌لیتر در دمای محیط
شیریک دوم پیمانه یا 120 میلی لیتر در دمای محیط
کره بدون نمکیک پیمانه + 2 قاشق غذاخوری در دمای محیط
تخم‌مرغیک عدد
آب2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه کروسان در خانه

مواد لازم به ویژه آب، کره و شیر را یک ساعت پیش از شروع در محیط آشپزخانه قرار دهید تا هم دما شوند. لازم به یادآوری است که مراحل تهیه نان کروسان به چند بخش تقسیم شده است تا اجرای آن راحت‌تر باشد.

در کاسه دستگاه خمیرگیر یا هر ظرف دیگری که قصد تهیه خمیر را در آن دارید، آرد شکر، نمک، و مخمر خشک را ریخته و با استفاده از یک لیسک مواد خشک را با هم مخلوط کنید.

حالا آب و شیر را به مواد خشک اضافه کرد و دستگاه را روی دور کند قرار داده و روشن کنید تا زمانی که مواد خوب با هم مخلوط شوند. اگر با دست خمیر را تهیه می‌کنید، پس از اضافه کردن آب و شیر با استفاده از چنگال یا کفگیر شروع به هم زدن در یک جهت کنید تا مواد خوب با هم مخلوط شوند و خمیر چسبناکی تشکیل شود.

دوباره دستگاه را روشن کرده و آن روی درجه یک قرار دهید و یک قاشق یک قاشق شروع به اضافه کردن کره کنید (دو قاشق غذاخوری کره در این مرحله اضافه می‌شود). دقت داشته باشید که اضافه کردن کره به خمیر و هم زدن آن با دستگاه نباید بیشتر از 4 دقیقه طول بکشد.

وقتی خمیر دور کاسه خمیرگیر تمیز شد، زمان آن است که دستگاه را خاموش کرده و خمیر را بیرون آورید.

اگر با دست خمیر را تهیه می‌کنید، از فرد دیگری جهت اضافه کردن کره‌ها کمک بگیرید. با استفاده از یک کفگیر یا چنگال شروع به هم زدن در یک جهت کرده تا خمیر حالت چسبناکی خود را از دست دهد و کاسه تمیز شود.

حالا خمیر را از کاسه بیرون آورده و آن را روی یک صفحه آرد پاشی شده پهن کنید. خمیر پهن شده باید ابعاد 23 در 30 سانتی‌متری و شکل مستطیلی داشته باشد.

خمیر را به سینی فری که با کاغذ نسوز پوشیده شده است منتقل کنید و روی آن را با پارچه‌ای تمیز و سپس یک‌تکه پلاستیک (پیشگیری از خشک شدن روی خمیر) بپوشانید و برای یک و نیم ساعت در محیط آشپزخانه به آن استراحت دهید. سپس آن را برای یک ساعت دیگر درون یخچال قرار دهید.

برای یادگیری تهیه نان پیتا به مطلب «طرز تهیه نان پیتا خانگی در فر + روش مزه دار کردن نان پیتا» مراجعه کنید.

در زمانی که خمیر در یخچال در حال استراحت است، یک ظرف 20 در 20 سانتی‌متر آورده و یک پیمانه کره را با استفاده از یک کیسه فریزر در آن پهن کنید و در یخچال قرار دهید.

کره برای تهیه خمیر نان کروسان باید کمی خنک ولی نرم باشد، بنابراین لازم است 15 دقیق قبل از آماده کرده خمیر آن را از یخچال خارج کنید.

بعد از استراحت یک ساعته خمیر در یخچال آن را خارج کرده و روی یک سطح آرد پاشیده شده، در ابعاد یک مربع 35 در 35 سانتی‌متر پهن کنید.

حالا کره خنک ولی نرم را با حالت لوزی روی خمیر پهن شده قرار داده و اطراف خمیر را روی کره تا کنید. تا شکلی شبیه پاکت نامه پیدا کند.

با استفاده از وردنه خمیر را در ابعاد یک مستطیل 30 در 50 سانتی متری پهن کنید.

مستطیل را از دو طرف در طول تا کرده و آن را در سینی فر پوشیده با کاغذ نسوز قرار دهید.

روی خمیر را با پارچه و پلاستیک پوشانده و آن را برای 1 تا 8 حداکثر ساعت در یخچال استراحت دهید.

فرایند پهن کردن، تا کردن و استراحت دادن در یخچال را برای 4 تا 6 بار انجام دهید.

اگر پهن کردن خمیر سخت بود می‌توانید آن را برای چند دقیقه در دمای محیط قرار دهید تا کمی نرم شود و سپس آن را پهن کنید.

استراحت دادن خمیر در یخچال برای دور یوم یا دور آخر بهتر است تا چهار ساعت یا یک شب باشد.

نکته

به دلیل اینکه خمیر کروسان بسیار چسبناک بوده بهتر است برای تهیه آن از دستگاه خمیرگیر استفاده کنید.

برای تهیه خمیر کروسان بدون دستگاه خمیرگیر باید آن را برای 10 دقیقه ورز دهید و از اضافه کردن مقدار زیاد آرد برای برطرف کردن حالت چسبندگی، پرهیز کنید تا در نهایت نان خشکی نداشته باشید.

برای پهن کردن خمیر کروسان به فضای بزرگی نیاز دارید، اگر محدودیت فضا دارید، خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید.

خمیر کروسان باید در حین پهن کردن و تا کردن هم سرد باشد تا به سطح کار نچسبد، اگر دمای آشپزخانه بالاست باید سرعت عمل را بالا ببرید و از سطوحی مانند سنگ و استیل که نسبتاً از چوب سردتر هستند استفاده کنید.

برای پیشگیری از چسبندگی خمیر سطح کار و وردنه را آرد پاشی کرده و آنها را همواره سرد نگه دارید.

برای پهن کردن خمیر کروسان در ابعاد دقیق، بهتر است ابتدا طول را در اندازه گفته شده پهن کردن و سپس عرض آن را تنظیم کنید.

از کاغذ نسوز برای انتقال خمیر از صفحه کار به سینی فر در یخچال استفاده کتید. یک کاردک مخصوص شیرینی پزی برای این انتقال بسیار کارآمد است.

برش خمیر و تهیه کروسان

خمیر کروسان را از یخچال بیرون آورده و آن را در ابعاد یک مربع 60 در 35 سانتی متری پهن کنید و لبه‌های خمیر را با پیتزا برد صاف و قائم کنید.

اضافه‌های خمیر را می‌توانید پهن کنید و کروسان کوچکی تهیه کنید.

با استفاده از پیتزا بر، خمیر مستطیلی را در طول به دو بخش مساوی تقسیم کنید، برای تهیه کروسان کوچک مستطیل دراز به وجود آمده را به 6 قسمت مساوی و برای تهیه کروسان های بزرگ مستطیل دراز را به 4 قسمت مساوی تقسیم کنید.

حالا مربع و مستطیل‌های به وجود آمده را در قطر نصف کرده تا مثلث تشکیل شود.

یک مثلت را برداشته و روی سطح آرد پاشی شده، قرار دهید. مثلت را از طرف قاعده آن کمی به اطراف بکشید و رأس آن را از خود دور کنید، یک برش یک سانتی‌متری در وسط قاعده آن ایجاد کرده و با استفاده از دو انگشت شست خود شروع به رول کردن مثلث کنید.

دقت کنید که کمی از رس مثلث باید به بیرون اضافه بیاید. حالا با توجه به سلیقه، خمیر کروسان را به صورت خط راست، حلال و دایره درآورید.

کروسان های شکل داده را در سینی فر پوشیده با کاغذ نسوز قرار دهید و روی آن را با پارچه و پلاستیک بپوشانید. کروسان ها را در یک محیط گرم مانند فر خاموش برای 2 ساعت قرار دهید تا ابعاد آنها دو برابر شود.

در ظرفی، تخم‌مرغ و دو قاشق غذاخوری آب را با هم مخلوط کرده و هم بزنید تا یکدست شود، سپس با استفاده از قلم‌مو، تخم‌مرغ را روی کروسان های ورآمده مالیده و برای 15 دقیقه در فر از پیش گرم شده با دمای 190 درجه سانتی‌گراد (375 درجه فارنهایت) قرار دهید تا روی کروسان ها طلایی شود.

با توجه به مراحل طولانی تهیه کروسان طبیعی است که پوشش تخم‌مرغ را از یاد ببرید، می‌توانید در حین پخت یک لایه کم از کره آب شده را روی کروسان ها امتحان کنید. حالت ترد و طلایی رویه کروسان وقتی تخم‌مرغ زده می‌شود را ندارد ولی بهتر از بدون رویه بودن است.

فریز کردن خمیر کروسان

ازآنجایی‌که تهیه خمیر کروسان وقت‌گیر است و برای سرو در مهمانی‌ها دردسرساز است. بهترین راه آماده کردن خمیر از پیش، فریز کردن آن و تهیه نان کروسان تازه است. برای فریز کردن خمیر کروسان چند راه پیش رو دارید.

فریز کردن خمیر کروسان آماده

وقتی مثلث‌های خمیر را رول کردید می‌توانید آنها را روی یک کاغذ نسوز روی سینی فر قرار داده، سپس در فریزر بگذارید.

پس از فریز شدن کروسان های آماده، آنها را جداگانه در کیسه فریزر قرار داده و برای مدت مورد نظر در فریزر نگهداری کنید.

برای پخت کروسان، کافی آنها را از شب قبل در یخچال قرار دهید تا یخ‌زدایی شوند، سپس یک ساعت در دمای محیط قرار دهید تا افزایش حجم دهند و مخلوط تخم‌مرغ و آب را تهیه کرده، با قلم‌مو روی آنها مالیده سپس در فر گذاشته و بپزید.

فریز کردن خمیر کروسان پهن شده

در این روش پیش از اینکه خمیرهای کروسان را رول کنید، زمانی که آنها را به صورت مربع و مستطیل کوچک برش می‌زنید، فریز کنید.

برای این کار کافی است بین تکه‌های خمیر یک کاغذ نسوز قرار دهید تا به یکدیگر نچسبند، سپس آنها را در کیسه فریزر گذاشته و فریز کنید.

برای پخت کروسان نیز کافی است، خمیر را از شب قبل از فریزر خارج کرده و در یخچال نگهداری کنید تا یخ‌زدایی شوند، سپس پس از رول کردن، افزایش حجم آنها تا دوبرابر در دمای محیط و مالیدن تخم‌مرغ روی آنها، کروسان ها را در فر از پیش گرم شده بپزید.

نکته

برای سریع‌تر آماده شده کروسان ها، خمیر را از فریزر بیرون آورده و در دمای محیط قرار دهید، تا 3 ساعت یخ زدایی انجام شده و پس از افزایش حجم، قابلیت پخت را دارد، ولی برای خوشمزه‌تر شدن، کروسان ها، بهتر است، یخ‌زدایی در یخچال انجام شود.

سخن آخر

کروسان یکی از نان‌های فرانسوی پرطرف‌دار است که تهیه آن ممکن است تا 2 روز وقت گیر باشد، ولی ارزش یک بار امتحان کردن را دارد. از طرفی با تهیه آن تجربه بیشتر شده و وقت کمتری برای پخت آن لازم است. منتظر نظرات و تجربیات شما در زمینه پخت کروسان در خانه هستیم. برای خرید سرویس ارکوپال جدید به فروشگاه گلدن اپال مراجعه کنید.