خورش بامیه با گوشت گوسفندی و گوساله به دو روش [گاز و درون فر]

خورش بامیه با گوشت به دو روش روی گاز و درون فر

انواع خورش بامیه از جمله خورش‌های خوشمزه و پرطرفدار فصل تابستان هستند. بامیه به خودی خود خورشی خوشمزه و جذاب است ولی با اضافه شدن گوشت، لپه، مرغ، رب انار و ادویه‌های مختلف طعم بهتری پیدا میکند. در این مقاله به طرز تهیه خورش بامیه با گوشت گوسفندی و گوشت گوساله و طرز تهیه خورش بامیه با رب انار پرداخته شده است.

انواع خورشت بامیه

به‌طورکلی خورش بامیه در هر منطقه‌ای با ذائقه مردم آن منطقه پخته و سرو می‌شود. خورش بامیه را می‌توان با گوشت گوسفندی، گوشت گوساله، گوشت گاو، گوشت چرخ‌کرده (گوشت قلقلی)، گوشت مرغ حتی با لپه و سیب زمین سرخ کرده مانند خورش قیمه نیز تهیه کرد.

خورش بامیه با مرغ و خورش بامیه با گوشت حالا یا به‌صورت خورشتی یا به‌صورت گوشت قلقلی حالتی مجلسی دارد که البته خورش بامیه با مرغ مجلسی و شکیل‌تر است ولی توصیه می‌شود این خورش را به دلیل طبع سرد مرغ و گوشت گاو، با استفاده از گوشت گوسفندی و گوساله طبخ کنید. با اضافه شدن طعم‌هایی مانند ترشی رب انار هم خورش بامیه خوشمزه و خوش‌رنگی خواهیم داشت.

مواد لازم برای تهیه خورش بامیه مجلسی

بامیهیک کیلو گرم ریز
گوشت گوساله یا گوسفندی300 گرم خورشتی
پیازیک عدد بزرگ
سیرسه حبه
آب گوجهیک و نیم پیمانه
رب گوجهیک قاشق غذاخوری
آب لیموی تازهیک تا دو قاشق غذاخوری
روغندو تا سه قاشق غذاخوری برای سرخ کردن پیاز و سیر
فلفل، نمک، زرد چوبهبه میزان لازم

طرز تهیه خورشت بامیه مجلسی

برای تهیه خورش بامیه و هر خورش دیگری که حاوی گوشت و سبزیجات است. ابتدا لازم است پیاز را به‌صورت ریز نگینی خرد کرده و در کمی روغن (زیتون، کنجد، کره یا هر روغن در دسترس دیگری) سرخ کنید. سپس سه حبه سیر را نیز ریز خرد کرده و به پیاز اضافه کنید. کمی تفت دهید تا زمانی که پیازها به رنگ طلایی متمایل شوند.

بامیه‌های از قبل شسته و خشک شده را به پیاز و سیر اضافه کنید و تفت دهید تا کمی لبه‌های بامیه‌ها طلایی شود. سپس گوشت را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید.

اگر از گوشت گوساله استفاده می‌کنید به دلیل چربی کم نسبت به گوشت گوسفندی ممکن است به کمی روغن بیشتر به اندازه یک قاشق غذاخوری برای سرخ کردن نیاز داشته باشید. در این صورت اضافه کنید.

پس از اضافه کردن گوشت و کمی تفت دادن آن، رب گوجه را به محتویات قابلمه اضافه کرده و خوب هم بزنید تا همه مواد رنگ بگیرند. سپس آب گوجه را به مواد اضافه کنید.

پس از اضافه کردن آب گوجه می‌توانید، نمک، فلفل و زرد چوبه را اضافه کرده و هم بزنید. دلیل اینکه در ابتدای امر سرخ کردن پیاز فلفل، نمک و زردچوبه را اضافه نکردیم این است که ادویه و نمک باعث می‌شود کمی گوشت دیرپز شود و بهتر است در آخر یا در میانه کار که گوشت کمی از حالت خامی درآمده است، از آن‌ها استفاده شود.

در مرحله آخر درب قابلمه را گذاشته و اجازه دهید تا خورش بامیه جا بیفتد. اگر آب گوجه‌فرنگی برای خورش کم بود لذا کمی آب به خورش اضافه کنید.

طرز تهیه خورش بامیه را در مطلب «خورش بادمجان خوشمزه ساده و سریع مرحله به مرحله+ تصاویر» بیاموزید

نکته

  • برای تهیه آب گوجه‌فرنگی باید گوجه ها را پوست کنده و آن‌ها را یا ریز رنده کرده و یا میکس کنید.
  • بامیه‌ها دارای ژلاتین هستند و باعث غلیظ شدن خورش می‌شوند با زخمی کردن بامیه‌ها می‌توانید ژلاتین آن را وارد خورش کنید. البته بسیاری ژلاتین درون بامیه برایشان خوشایند نیست.

طرز تهیه خورش بامیه با رب انار درون فر

این نوع خورش بامیه با استفاده از بامیه‌های ریز، گوشت خورشتی، رب انار، سیر، گوجه و ادویه درون فر تهیه می‌شود. این نوع خورشت با برنج یا با نان سرو می‌شود و دستور تهیه آن متعلق به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس است.

مواد لازم برای تهیه خورش بامیه با رب انار

بامیه تازه یا فریز شدهیک کیلو گرم ریز
گوشت خورشتی ریز خرد شده300 گرم
سیر خرد شده10 حبه
گوجه ریز خرد شدهپنج عدد
رب گوجهچهار قاشق غذاخوری
زیره سبزیک قاشق چای‌خوری
گشنیز تازه ساطورییک قاشق غذاخوری
رب اناردو قاشق غذاخوری
نمکیک قاشق چای‌خوری
کارییک قاشق چای‌خوری
روغن زیتونسه قاشق غذاخوری
آب جوشسه پیمانه

طرز تهیه خورش بامیه با رب انار

ابتدا یک ظرف پیرکس یا هر ظرف دیگری که برای فر مناسب است را انتخاب می‌کنیم. بامیه‌های شسته شده و خشک شده را درون آن بریزید.

سپس گوشت خورشتی ریز خرد شده، سیر ریز خرد شده، گوجه‌فرنگی ریز خرد شده، رب گوجه‌فرنگی، گشنیز ساطوری، زیره سبز، رب انار، نمک، کاری، روغن زیتون و آب را بامیه‌ها اضافه کنید و با استفاده از دست یا قاشق مواد را با هم خوب مخلوط کنید تا ادویه ها در آب حل شوند.

روی ظرف را با استفاده از کاغذ آلومینیوم پوشانده و برای یک ساعت در فر از پیش گرم شده، با دمای 180 درجه سانتی گراد قرار دهید. خورشت بامیه با رب انار را می‌توانید با برنج زعفرانی یا نان سرو کنید.

برای یادگیری انواع روش های غلیظ شدن خورش به مطلب «برای غلیظ شدن خورش کرفس، قیمه، قورمه سبزی و فسنجان چه کنیم؟» مراجعه کنید.

سخن آخر

خورش بامیه با توجه به طبع سرد و تر این سبزی پرطرفدار بهتر است با ادویه و سبزی های گرم پخته شود تا در نهایت یک خورش با طبع معتدلی داشته باشیم. برای خرید سرویس آرکوپال به فروشگاه گلدن اپال مراجعه کنید.