طرز تهیه کافه لاته در خانه با دستگاه اسپرسوساز دلونگی

طرز تهیه کافه لاته در خانه با دستگاه اسپرسوساز دلونگی

کافه لاته یکی از انواع نوشیدنی اسپرسو است که شباهت زیادی با کاپوچینو دارد. در این مقاله به آموزش تهیه کافه لاته با استفاده از دستگاه اسپرسوساز پرداخته‌ایم و نحوه پر کردن شات و ساختن کف شیر را نیز توضیح داده‌ایم، در ادامه برای با ما همراه باشید.

تفاوت کافه لاته و کاپوچینو

کافه لاته و کاپوچینو بسیار شبیه به هم هستند، تفاوت اصلی آنها در مقدار شیر است، کافه لاته مقدار شیر بیشتری نسبت به کاپوچینو دارد. در واقع در کافه لاته نسبت قهوه به شیر یک به سه است. اگر با دستگاه اسپرسوساز، اقدام به تهیه کافه لاته می‌پردازید، برای هر شات قهوه نیاز به 50 گرم (2 اونس) شیر بخار داده شده نیاز دارید.

یک تفاوت دیگر کافه لاته و کاپوچینو در این است که در کافه لاته می‌توان از طعم دهنده‌هایی مانند وانیل، دارچین، فندق، کارامل و … هم استفاده کرد ولی کاپوچینو معمولاً بدون طعم دهنده سرو می‌شود.

طرز تهیه قهوه مکزیکی را در مطلب «قهوه مکزیکی خوشمزه و سریع در خانه با تصاویر مرحله به مرحله» بیاموزید.

مواد لازم برای تهیه کافه لاته

مواد لازممقدار
آبیک اونس یا 25 گرم
اسپرسو دارک یا فرنج توستیک قاشق غذاخوری
شربت یا پودر طعم دهندهیک و نیم اونس یا 60 گرم
شیر3 اونس و 75 گرم

طرز تهیه کافه لاته در خانه

در این آموزش کافه لاته بخش‌های متعدد تهیه آن به زیربخش‌هایی تقسیم شده‌اند تا اجرای آن در خانه راحت‌تر باشد. پس از جمع آوری مواد اولیه، آب را در داخل بخش آب جوش دستگاه اسپرسوساز بریزید.

طرز تهیه اسپرسو ماکیاتو را در مطلب « اسپرسو ماکیاتو یا کافه ماکیاتو در خانه » بیاموزید.

پودر اسپرسو دارک یا فرنچ توست را درون شات ریخته و با استفاده از تمپر دستگاه، پودر قهوه را درون شات فشرده سازید. برای اطمینان 2 تا 3 بار این کار را انجام دهید.

شات را درون دستگاه اسپرسوساز قرار داده و به راست بچرخانید.

یک فنجان کافه لاته یا لیوان کارافه (carafe) که با دستگاه اسپرسوساز همراه است را زیر شات دستگاه قرار دهید و برای 25 تا 30 ثانیه شات را بکشید (معمولاً یک سویچ و دکمه برای اسن کار وجود دارد).

وقتی تمام محتویات شات خالی شد، نوبت اضافه کردن طعم دهنده است.

حالا شیر را در لیوان شیشه‌ای یا در پارچی که همراه با دستگاه اسپرسوساز است، ریخته و اقدام به تهیه فوم شیر کنید.

پارچ حاوی شیر را به شیر بخار آب بچسبانید، طوری که لوله بخارساز در بخش سطحی شیر قرار دهید و عمق زیاد شیر فرو نکنید.

بخار آب را وارد شیر کرده تا فوم روی سطح آن شکل گیرد. بهتر است، استفاده از این بخش از دستگاه اسپرسوساز را از روی راهنما بخوانید چون هر دستگاه با دیگری تفاوت دارد.

در هنگام استفاده از دستگاه فوم ساز یک گرداب در شیر ایجاد می‌شود و باید در هنگام تهیه فوم شیر، پارچ را بالا و پایین برده و دور و نزدیک کنید تا فوم بیشتری به دست آورید. هرچه بیشتر فرایند ادامه پیدا می‌کند، حباب‌های شیر ریزتر و ریزتر شده و فوم لطیف‌تری شکل می‌گیرد.

وقتی‌که مقدار شیر حجمش دو برابر می‌شود و فرایند ساخت فوم شیر پایان یافته است.

دم کردن قهوه به روش کلد پرس را در مطلب «دم کردن قهوه به روش سرد با استفاده از فرنچ پرس به همراه فیلم » بیاموزید.

حالا نوبت اضافه کردن شیر به کافه است، برای این کار از یک قاشق کوچک استفاده کنید تا از سرازیر شدن فوم به درون فنجان پیشگیری کنید. ابتدا شیر را به فنجان منتقل کنید و سپس با استفاده از همان قاشق فوم را برداشته و روی فنجان کافه لاته بگذارید.

نکته

برای تهیه یک کافه لاته بدون لبنیات می‌توان به جای شیر لبنی از شیر سویا، شیر بادام یا شیر جو استفاده کنید و برای تولید فوم از همان روش تهیه فوم با شیر لبنی استفاده کنید.

برای داشتن فوم شیر بهتری و لطیف‌تر از شیر پرچرب‌تر استفاده کنید.

سخن آخر

برای تهیه کافه لاته در خانه لزوماً نیاز به دستگاه اسپرسوساز نیست و می‌توان آن را بدون دستگاه هم تهیه کرد، ولی با استفاده از دستگاه اسپرسوساز این فرایند بسیار سریع‌تر خواهد بود. برای خرید آرکوپال جدید به فروشگاه گلدن اپال مراجعه کنید.