طرز تهیه خمیر پای مرحله‌به‌مرحله + نکات تهیه آن

طرز تهیه خمیر پای مرحله‌به‌مرحله + نکات تهیه آن

انواع خمیر تارت از میان وعده‌های خوشمزه و مغذی فصل تابستان و پاییز در ابتدا نیازمند ساخت یک خمیر تارت است. در این مقاله از به طرز تهیه خمیر تارت پرداخته‌ایم و نکات تهیه آن را بیان کرده‌ایم. در ادامه برای خرید سرویس آرکوپال و تهیه خمیر پای با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه خمیر تارت

مواد لازممقدار
آرد همه منظورهدو و نیم پیمانه
کره بدون نمکنصف پیمانه
روغن جامد هیدروژنهنصف پیمانه
نمکیک قاشق چای خوری
آب یخیک دوم تا یک سوم پیمانه

نکته مواد لازم

  • کره باید در قطعات یک سانتی‌متری خرد شود و در فریزر سرد شود.
  • روغن جامد هیدروژنه (vegetable shortening) نیز باید سرد شده و در قطعات یک سانتی‌متری خرد شود.
  • ازآنجایی‌که روغن جامد هیدروژنه می‌تواند باعث بروز بیماری‌های قلبی شود، می‌توان به جای روغن جامد هیدروژنه از روغن پی، روغن شحم یا همان کره هم استفاده کرد.
  • دلیل استفاده از روغن جامد هیدروژنه ایجاد یک بافت پفکی و ترد است.

طرز تهیه خمیر تارت

برای تهیه خمیر تارت یا می‌توانید از دستگاه غذاساز استفاده کنید و یا از خمیربُر و چنگال به صورت دستی بهره ببرید. اگر از غذا ساز استفاده کنید. تیغه تیز دستگاه را انتخاب کنید، آرد، نمک، کره و روغن جامد هیدروژنه را درون دستگاه بریزید و دستگاه را روشن کرده تا مواد خوب با هم مخلوط شوند.

اگر از خمیربُر و چنگال استفاده می‌کنید، آرد، نمک، کره و روغن جامد هیدروژنه را درون یک کاسه بزرگ ریخته و با استفاده از دو چاقو و چنگال اقدام به مخلوط کردن کره و روغن جامد با آرد کنید.

برای یادگیری طرز تهیه نان پیتا به مطلب «طرز تهیه نان پیتا خانگی در فر + روش مزه دار کردن نان پیتا» مراجعه کنید.

وقتی مواد با هم مخلوط شدند نوبت اضافه کردن آب یخ است. آب که اضافه شد، با چنگال مواد را با هم مخلوط کنید و کمی با دست شروع به جمع کردن خمیر کنید تا یک چانه خمیر شکل بگیرد.

به یاد داشته باشید که ابتدا یک سوم پیمانه آب سرد اضافه کرده و ورز دهید سپس اگر خمیر هنوز خشک بود، مقدار آب را به یک دوم پیمانه افزایش دهید.

خمیر تارت برخلاف خمیر نان نیاز به ورز دادن زیاد ندارد. در خمیر تارت ما نیاز نداریم رشته‌های گلوتن را ایجاد کنیم بنابراین ورز دادن خمیر تارت بسیار کمتر از خمیر نان بوده و سریع وارد مرحله پهن کردن با وردنه می‌شود.

ناگفته نماند که ورز دادن خمیر باید سریع انجام شود تا گرمای دست دمای آن را بالا نبرد و باید به صورت فشار دادن باشد تا ورز دادن با فشار و سختی زیاد، ورز دادن خمیر تا درست شدن چانه کافی است.

برای یادگیری طرز تهیه کروسان فرانسوی به مطلب «طرز تهیه کروسان فرانسوی در خانه با تصاویر مرحله به مرحله» مراجعه کنید.

خمیر چانه شده را درون کیسه فریزر یا سلفون پیچیده و با فشار دست به صورت دیسک درآورده و برای 30 دقیقه درون یخچال قرار دهید.

پس از 30 دقیقه خمیر را از یخچال درآورده و روی یک سطح آرد پاشیده شده با استفاده از وردنه پهن کنید.

خمیر را به اندازه 10 سانتی‌متر بیشتر از قطر ظرف تارت خود پهن کنید و دقت کنید که لبه‌های آن را بیش از اندازه نازک نکنید. هر بار که خمیر را با وردنه پهن می‌کنید آن را 90 درجه بچرخانید تا از چسبیدن آن به صفحه پیشگیری شود.

پس از این مرحله می‌توانید خمیر پهن شده را بین دو لایه سلفون یا کاغذ روغنی گذاشته و آن را رول کرده و یا در تابه تارت قرار داده و برای 30 دقیقه دیگر درون یخچال قرار دهید.

لازم به ذکر است که در این مرحله هم می‌توان خمیر را برای 3 ماه در فریزر نگهدار کرد.

وقتی خمیر را درون تابه تارت قرار می‌دهد، دقت کنید که گوشه‌ها باید با نیروی جاذبه تا فشار پر شوند. اگر با فشار خمیر را درون تابه تارت بگنجانید در موقع پخت تارت کمی کوچک می‌شود.

در ادامه هم با توجه به دستور پخت تارت خمیر را ابتدا پخته و یا بعد از پر کردن با مواد میانی بپزید.

برای آشنایی با نحوه فریز کردن کیک به مطلب «بهترین روش برای نگهداری کیک در فریزر از کیک اسفنجی تا خامه ای و کیک تولد» مراجعه کنید.

نکته

خمیر تارت را می‌توان در دو پلاستیک پیچیده و درون ظرف قرار داده و برای 6 ماه در فریزر نگهداری کرد. پس از یخ‌زدایی در دمای یخچال می‌توان آن را با وردنه پهن کرده و استفاده کرد.

سخن آخر

امیدوارم مقاله طرز تهیه خمیر تارت مورد توجه شما قرار گرفته باشد و از آن هنگام تهیه خمیر تارت استفاده کنید. منتظر نظرات، پیشنهادات و تجربیات شما هستیم.