طرز تهیه کاپوچینو با دستگاه اسپرسو ساز دلونگی به روش اصولی و ساده

طرز تهیه کاپوچینو با دستگاه اسپرسو ساز دلونگی به روش اصولی و ساده

یه کاپوچینو با دستگاه اسپرسو ساز شاید به طاهر کمی پیچیده باشد اما واقعا اینگونه نیست. کاپوچینو از جمله نوشیدنی‌های ایتالیایی است که در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران طرفداران بسیاری دارد. در این مقاله از به طرز تهیه کاپوچینو با استفاده از دستگاه اسپرسو ساز پرداخته‌ایم. در ادامه با ما همراه بمانید.

کاپوچینو چیست؟

کاپوچینو (Cappuccino) یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های ایتالیایی در بین دوست داران قهوه است این نوشیدنی پایه اسپرسو دارد و از شهرت آن به دلیل لایه ضخیم میکروفوم شیر روی آن است.

حجم کاپوچینو حدود 6 اونس (معادل 170 گرم) است و با یک بار اسپرسو، شیر بخارپز و کف شیر درست می‌شود؛ بنابراین نسبت آن 1/3 اسپرسو، 1/3 شیر بخارپز و 1/3 کف شیر است.

کاپوچینو همچنین از نظر ابعاد کوچکتر از کافه لاته است و برای تهیه آن از دانه‌های قهوه دارک تفت داده شده و ریز خرد شده استفاده می‌شود. گاهی نیز به جای کف شیر روی کاپوچینو از خامه استفاده می‌شود.

در معنی لغوی در زبان ایتالیایی کاپوچینو به معنی کلاه کوچک است که به کف شیر سفید روی آن اشاره دارد. کاپوچین به کلاه سفید مخروطی کشیش‌های که روی سر تراشیده شده آن‌ها گفته می‌شود که به می‌تواند مرجعی برای واژه کاپوچینو تصور شود.

طرز تهیه کافه لاته را در مطلب «طرز تهیه کافه لاته در خانه با دستگاه اسپرسوساز دلونگی» بیاموزید.

میکروفوم شیر روی کاپوچینو

میکروفوم شیر درواقع شیری است که در معرض بخار داغ قرار می‌گیرد که موجب می‌شود حباب‌های ریزی در آن ایجاد شود که قابل روئیت نبوده ولی باعث ضخیم شدن شیر می‌شود. اگر فوم شیر به درستی تهیه شود روی کاپوچینو قرار می‌گیرد و به راحتی با قاشق می‌توان آن را مخلوط کرد.

در دستگاه اسپرسو ساز بخشی برای تولید میکروفوم شیر وجود دارد و اگر کاپوچینو را بدون دستگاه تهیه می‌کنید باید کف‌ساز یا فوم ساز شیر را که یک فنر متصل به یک موتور کوچک الکتریکی است، تهیه کنید.

فنجان کاپوچینو

فنجان کاپوچینو یا فنجان دمیتاس (demitasse) همان فنجان سفید رنگ ساده‌ای است که در قهوه‌خانه‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های سراسر جهان در آن کاپوچینو را سرو می‌کنند. واژه دمیتاس یک واژه فرانسوی (dem-E-tas) به معنی نیمه فنجان است که حدود 60 تا 90 میلی‌لیتر مایع در آن جای می‌گیرد.

مواد لازم برای طرز تهیه کاپوچینو با دستگاه اسپرسو ساز

مواد لازم برای طرز تهیه کاپوچینو با دستگاه اسپرسو ساز

مواد لازممقدار
قهوه دارک تفت داده شده و ریز آسیاب شده2 قاشق چای‌خوری
آب120 میلی‌لیتر یا 4 اونس
شیر برای فوم120 میلی‌لیتر یا 4 اونس

مراحل طرز تهیه کاپوچینو با دستگاه اسپرسو ساز دلونگی

در زیر مواد لازم برای تهیه اسپرسو ساز با دستگاه دلونگی 421 آورده شده است.

  • ابتدا مواد اولیه را حاضر کنید.
  • آب را درون محفظه مخصوص آب اسپرسو ساز بریزید.
  • دو قاشق چای‌خوری قهوه دارک ریز آسیاب شده را در شات مخصوص پودر قهوه بریزید.
  • با استفاده از مشتی مخصوص پودر قهوه را فشرده کنید تا حجم آن به یک سوم حجم اولیه کاهش یابد.
  • شات را درون دستگاه قرار داده و به سمت راست بچرخانید تا در جای خود محکم شود (همه دستگاه‌های اسپرسو ساز دلونگی به این حالت بسته می‌شوند ولی ممکن است برندهای دیگر متفاوت باشد).
  • قهوه آماده شده و در فنجان کاپوچینو قرار داده شده در زیر شات می‌ریزد.

 در این حین نوبت به تهیه فوم شیر می‌رسد. شیر را در هر ظرف دیگر یا ظرف مخصوص کف‌ساز همراه با اسپرسو ساز دلونگی که یک پارچ فلزی کوچک است بریزید.

شیر (milk) را زیر شیر بخار داغ قرار دهید. شیر بخار داغ باید کمی پایین‌تر از سطح شیر و چسبیده به لبه پارچ قرار بگیرد. اهرم مربوط به بخار داغ را فعال کنید.

طرز تهیه قهوه مکزیکی را در مطلب «طرز تهیه قهوه مکزیکی با تصاویر مرحله به مرحله» بیاموزید.

در ابتدا کف‌های ایجاد شده ممکن است بزرگ باشند ولی به مرور ریزتر شده و شیر حالت فوم نرم به خود می‌گیرد. به یاد داشته باشید که وقتی شیر حالت فوم به خود می‌گیرد، نیاز است که لوله شیر خار داغ را بیشتر در فوم فرو کنید تا بخش‌های زیرین شیر درون پارچ نیز حالت فوم بگیرند.

وقتی شیر به دو برابر حجم اولیه خود رسید اهرم را غیر فعال کرده و فوم را به فنجان قهوه اضافه کنید. کاپوچینو آماده است و می‌توانید روی آن را با پودر دارچین یا قهوه تزیین کنید.

نکته

به یاد داشته باشید که از آب تصفیه شده برای تهیه اسپرسو استفاده کنید. استفاده از آب لوله‌کشی می‌تواند، طعم اسپرسو را تغییر داده و باعث خراب شدن دستگاه اسپرسو ساز شود.

طرز تهیه کاپوچینو با دستگاه اسپرسو ساز به روش ساده

ممکن است بسیاری افراد دسترسی به دستگاه اسپرسو ساز نداشته باشند. برای تهیه کاپوچینو می‌توان از قهوه جوش و دستگاه کف‌ساز نیز استفاده کرد. برای این منظور قهوه را به همان روش تهیه قهوه ترک تهیه کرده و شیر را روی حرارت ملایم با استفاده از دستگاه کف‌ساز، به فوم تبدیل کنید.

در مقاله حاضر از دستگاه اسپرسو ساز دلونگی مدل EC685 استفاده شده است.

طرز دم کردن قهوه به روش سرد را در مطلب «دم کردن قهوه به روش سرد با استفاده از فرنچ پرس+ فیلم» بیاموزید.

طرز تهیه کاپوچینو بدون شیر

کاپوچینو در واقع همان اسپرسو است ولی از شیر در آن استفاده نشده است. اگر رژیم وگن دارید بهتر است از شیر گاو از دیگر شیرها مانند شیر سویا یا شیر نارگیل استفاده کنید. البته مزه کاپوچینو با است شیرهای وگن به خوشمزگی کاپوچینو به شیر گاو نمی‌رسد.

مواد مغذی کاپوچینو

انرژی63 کالری
کربوهیدرات2 گرم
چربی6 گرم
پروتئین4 گرم
مواد مغذی تخمینی درون یک لیوان کاپوچینو

سخن آخر

امیدوارم مقاله طرز تهیه کاپوچینو با دستگاه اسپرسو ساز مورد توجه شما قرار گرفته باشد، اگر در زمینه تهیه کاپوچینو تجربه خوبی دارید آن را با ما در میان بگذارید. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم.