نحوه فریز کردن نان؛ مدت زمان نگهداری و بهترین روش بسته بندی آن

نحوه فریز کردن نان؛ مدت زمان نگهداری و بهترین روش بسته بندی آن

نان‌های خانگی و نان‌هایی که از نانوایی تهیه می‌کنیم، ماندگاری طولانی ندارند. نان تازه طعم فوق‌العاده‌ای دارد اما پس از یکی دو روز تازگی و طعم خود را از دست می‌دهد و احتمال کپک زدن آن نیز وجود دارد. فریز کردن نان، ماندگاری آن را نیز افزایش می‌دهد. لازم دانستیم در مقاله‌ از گلدن اپال به نحوه فریز کردن نان برای نگهداری طولانی مدت نکاتی را بیان کنیم.

نگهداری نان در یخچال برای 2 تا 3 روز

نگهداری نان به ویژه انواع لواش برای چند روز شاید نیازی به فریزر نداشته باشد و بتوان به یخچال اکتفا کرد اما نکته مهم استفاده از ظروف نگهدارنده در دار و سالم است.

ظروف در دار آرکوپال گلدن اپال با توجه به محیط سالم و بسته ای که برای نان فراهم می کنند می توانند انتخاب بسیار ایده آلی برای نگهداری نان برای 2 تا 3 روز در یخچال باشند.

نگهداری کوتاه مدت (کمتر از سه هفته) نان در فریزر

 برای فریز کردن نان‌های خانگی به مدت کمتر از سه هفته، پس از اینکه نان کاملاً سرد شد، آن را در کیسه فریزر یا فویل پیچیده و منجمد کنید. نان‌هایی را که از فروشگاه خریداری می‌کنید، مستقیماً در فریزر قرار دهید. پلاستیکی که نان در آن قرار دارد، نان را به مدت چند هفته تازه نگه می‌دارد. برای فریز کردن کلوچه، آن را درون کیسه فریزر گذاشته و درب آن را محکم ببندید.

برای یادگیری انواع روش های فریز کردن کیک به مطلب «بهترین روش برای نگهداری کیک در فریزر از کیک اسفنجی تا خامه ای و کیک تولد» مراجعه کنید.

نگهداری بلند مدت (بیشتر از سه هفته) نان در فریزر

اگر قصد دارید نان را بیشتر از سه هفته نگه دارید، آن را در دو لایه کیسه فریزر پیچیده و منجمد کنید. تاریخ فریز کردن نان را یادداشت کنید و سعی کنید آن را در کمتر از شش ماه مصرف کنید. اگر نان را بیشتر از شش ماه در فریزر نگه دارید، طعم ناخوشایند فریزر را به خود می‌گیرد.

نحوه یخ زدایی نان فریز شده

اگر نان لواش را فریز کرده‌اید، مقدار نان مصرفی را به مدت یک شب در یخچال قرار دهید تا یخ آن آب شود. سپس مصرف کنید ولی دیگر نان‌ها مانند سنگک، بربری که به صورت تکه‌های نان فریز شده‌اند را می‌توان مستقیماً در تستر گرم کرد. حین گرم شدن، یخ آن نیز باز می‌شود.

روش نگهداری نان تست در فریزر

بهترین روش برای فریز کردن نان باگت این است که ابتدا آن را تکه تکه کرده و هر تکه را جداگانه در کیسه فریزر پیچیده و در کنار هم قرار داده و مجدداً در کیسه فریزر قرار دهید. پیچیدن نان در دو کیسه راز نگهداری از نان در فریز با حفظ تازگی آن است.

مدت زمان نگهداری نان تست در فریزر

به‌طورکلی نهایتاً مواد غذایی را می‌توان تا شش ماه در فریزر نگهداری کرد و نان نیز از این قاعده مستثنا نیست. اگر برای مدت کمتر از یک هفته نان را در فریزر قرار می‌دهید از یک کیسه فریزر برای بسته بندی استفاده کنید ولی برای مدت بیشتر از دو لایه کیسه استفاده کنید.

یخ زدایی نان تست فریز شده

بهترین روش برای یخ زدایی نان تست پس از فریز کردن آن، قرار دادن تکه نان در فر، تستر یا مایکروفر است. برای یخ زدایی نان تست آن را در محیط آشپزخانه قرار ندهید، نان با ذوب مولکول‌های آب، حالت خمیری پیدا می‌کند و بافتش از بین می‌رود. با داغ کردن نان بلافاصله با بیرون آوردن آن از فریزر، مولکول‌های آب بخار می‌شوند و بافت نان را خمیری نمی‌کنند.

روش نگهداری نان باگت در فریزر

برای نگهداری نان باگت در فریزر، نان را به صورت درسته در کیسه فریزر یا فویل آلومینیوم بپیچید و سپس یک لایه کیسه فریزر دیگر روی آن بپیچید تا در صورت نگهداری طولانی مدت نان بهتر حفظ شود.

مدت زمان نگهداری نان باگت در فریزر

از یک هفته تا شش ماه می‌توان نان باگت را در فریزر حفظ کرد. هر چه بسته بندی بهتر باشد و هوای کمتری به آن برسد و هر چه زودتر از آن استفاده شود، تازگی نان بیشتر حفظ می‌شود.

یخ زدایی نان باگت فریز شده

مانند نان تست نان باگت را نیز باید پس از بیرون آوردن از فریزر، مستقیماً درون فر از پیش گرم شده یا مایکروفر قرار داد تا سریعاً مولکول‌های آب تبخیر شوند و نان بافت نرم و تازه خود را به دست آورد. هرگز نان باگت را در دمای اتاق برای یخ زدایی قرار ندهید.

نگهداری نان لواش، سنگک و بربری در فریزر

نان لواش را تا کرده و نان سنگک و بربری را نیز برش زده و هر برش را جداگانه در کیسه فریزر قرار داده، سپس همگی را درون یک کیسه دیگر گذاشته و درون فریزر قرار دهید. اگر مدت طولانی از نان‌ها استفاده می‌کنید، آن‌ها را با دو لایه کیسه بسته بندی کنید.

برای یادگیری طرز تهیه نان پیتا به مطلب «طرز تهیه نان پیتا خانگی در فر + روش مزه دار کردن نان پیتا» مراجعه کنید.

مدت زمان نگهداری نان لواش، سنگک و بربری در فریزر

همه نان‌ها از جمله نان لواش، سنگک و بربری را می‌توان از یک هفته تا شش ماه در فریزر نگهداری کرد. به یاد داشته باشید با مصرف سریع‌تر نان‌ها و عدم نگهداری طولانی مدت نان در فریزر می‌توانید به حفظ هر چه بیشتر طعم و تازگی آن کمک کنید.

یخ زدایی نان لواش، سنگک و بربری

نان لواش را یک روز پیش از مصرف در یخچال و یک ساعت پیش از مصرف در سفره قرار دهید. نان سنگک و بربری را نیز که جز نان‌های حجیم به شمار می‌آیند باید در فر از پیش گرم شده، مایکروفر یا تستر بلافاصله پس از بیرون آمدن از فریزر گرم کرد.

نکاتی در مورد فریز کردن نان

اگر مدت زمان زیادی طول می‌کشد تا یک نان کامل را مصرف کنید، آن را به تکه‌های کوچک تقسیم کرده و سپس در فریزر قرار دهید. با این کار، مقدار نانی که نیاز دارید را استفاده می‌کنید.

اگر خودتان در خانه نان می‌پزید، بجای نان، خمیر آن را فریز کنید تا هم فضای کمتری از فریزر را اشغال کند و هم هر زمان که نیاز داشتید، بجای یخ زدایی نان‌های فریز شده، نان تازه بپزید. در لینک زیر می‌توانید به انواع دستور پخت نان خانگی دست یابید.

شیوه‌های دیگر برای استفاده از نان‌های اضافی

اگر نمی‌خواهید فضای فریزر با نان‌های اضافی پر شود، می‌توانید آن‌ها را به خرده نان یا آرد سوخاری تبدیل کنید. اگر نان‌های اضافی را به درستی خشک کنید، مانند نان‌هایی که از فروشگاه تهیه می‌کنید، تازه خواهند ماند و طعم و مزه خوب خود را نیز حفظ خواهند کرد.

اگر نان لواش دارید و خشک شده یا در آستانه بیات شدن است، می‌توانید آن‌ها را در فر گذاشته، خشک کنید. چیپس نان با سس سالسا یا چاتنی می‌تواند برای وعده ناهار بسیار مناسب باشد.

ظرف نگهداری نان در فریزر

باید دقت داشته باشید که هوا در فریز کردن مواد غذایی دشمن شماست و مدامی که در ظرف فریزری هوا وجود داشته باشد، مواد شما به خوبی فریز نمی‌شوند و بلورهای یخ دور آن‌ها جمع می‌شود. پس بهترین ظرف برای فریز کردن مواد به ویژه نان، کیسه فریزر یا فویل آلومینیوم است.

بهترین روش بسته بندی نان

اگر قصد دارید از نان برای مدت طولانی نگهداری کنید، آن را در دو لایه کیسه فریزر یا سلفون بپیچید و مطمئن شوید که هیچ گونه هوایی در آن نفوذ نمی‌کند. یک لایه فویل آلومینیوم و یک لایه کیسه فریزر نیز برای نان‌های حجیم راه حل خوبی است.

سخن آخر

امیدوارم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد، تجربیات خود را درباره فریز کردن نان با ما در میان بگذارید. منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم. برای خرید سرویس ارکوپال به فروشگاه گلدن اپال مراجعه کنید.