طرز تهیه دیژون خردل یا دیژون ماسترد به روش ساده در خانه

ترشی قارچ خانگی ساده و سریع، کنسرو ترشی قارچ درسته

دیژون ماسترد یا دیژون خردل سسی است که با استفاده از دانه خردل، پودر آن و سرکه تهیه می‌شود که برای سرو همراه با انواع سالاد، فست فود، غذاهای دریایی و سوخاری مناسب است. در این مقاله به آموزش تهیه دیژون خردل پرداخته‌ایم. در ادامه با ما همراه باشید.

خردل چیست؟

خردل گیاهی است از تیره شب بو که دارای میوه‌ای زرد، قهوه‌ای یا سیاه رنگ به نام دانه خردل بوده که از آن برای تهیه انواع چاشنی‌ها استفاده می‌شود.

خردل زرد (Sinapis alba)، خردل قهوه‌ای (Brassica juncea) و خردل سیاه (Brassica nigra) انواع مختلف خردل هستند. خردل زرد بومی اروپا و مدیترانه، خردل قهوه‌ای بومی هیمالیا و چین و خردل سیاه بومی خاورمیانه است.

بیشتر بخوانید: سس رنچ چیست؟ طرز تهیه سس رنچ خانگی به دو روش معمولی و رژیمی بدون روغن

سس خردل دیژون چیست؟

دیژون خردل (Dijon Mustard) سسی است که از خردل و سرکه در شهر دیژون (Dijon) فرانسه به شیوه‌ای خاص تهیه می‌شود. محصول شراب و خردل این شهر از سال 1200 میلادی شهرت زیادی داشته است و سس خردل دیژون اصیل هم از همین دو مواد اولیه تهیه می‌شود. در این مقاله از یک دستور تهیه دیگر برای ساخت دیژون خردل استفاده شده است.

مواد لازم برای تهیه دیژون ماسترد

مواد لازممقدار
دانه خردل قهوه‌ای یا سیاه2 قاشق غذا خوری با سبوس
پودر خردلیک چهارم پیمانه
نمکسه چهارم قاشق چای خوری
آبیک چهارم پیمانه
سرکه سیب4 قاشق چای خوری

طرز تهیه سس خردل دیژون

با استفاده از آسیاب دو قاشق غذاخوری دانه خردل را برای 15 ثانیه خرد کنید. دقت کنید که دانه‌های خردل به یک پودر دانه ریز و آرد مانند نباید تبدیل شود و باید طوری باشد که دانه‌ها زیر دندان احساس شود.

حالا پودر خردل، دانه‌های خردل آسیاب شده و نمک را در یک کاسه کوچک با هم مخلوط کرده و هم بزنید تا خوب با هم مخلوط شوند.

در ظرف دیگری نیز آب و سرکه را با یکدیگر مخلوط کرده و به مواد خشک اضافه کنید. در این مرحله سس خردل حالت سوپ مانند داشته باشد ولی مایعات توسط پودر خردل و دانه خردل جذب می‌شود.

حالا مخلوط آماده شده را با سلفون بپوشانید و در دمای آشپزخانه برای دو روز نگهداری کنید. توجه داشته باشید که این زمان برای تهیه سس خردل حیاتی است، زیرا نه تنها این زمان به سس خردل دیژون اجازه می‌دهد غلیظ شود، بلکه خردل تازه طعمی تلخ و نامطلوب دارد که با کهنه شدن آن از بین می‌رود.

بیشتر بخوانید: سس هوموس با ارده کنجد+ تصاویر مرحله به مرحله

پس از دو روز مخلوط را از ظرف به ظرف نگهداری در بسته تمیز و ضدعفونی شده منتقل کنید و در آن را درست بسته تا هوا وارد آن نشود.

می‌توانید از سس خردل به عنوان یک چاشنی برای ساندویچ، سالاد، انواع سوخاری، همبرگر یا ماهی سالامون استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: هوموس لبنابی بادمجان یک سس دیپ اسپایسی

نکته

سس خردل دیژون را می‌توان در یخچال تا 4 ماه نگهداری کرد. برای نگهداری سس خردل در دمای آشپزخانه باید آن را کنسرو کرد.

برای تهیه سس خردل و عسل کافی است به دستور تهیه آن دو قاشق غذا خوری عسل اضافه کنید.

به یاد داشته باشید که خردل سیاه طعم تندتری نسبت به خردل قهوه‌ای و زرد دارد.

سخن آخر

امیدوارم از مقاله طرز تهیه سس خردل دیژون استفاده برده باشید و در خانه آن را تهیه کرده و لذت ببرید. گلدن اپال مشتاقانه منتظر نظرات، پیشنهادات و تجربیات شما در زمینه تهیه سس خردل دیژون است.