طرز تهیه دسر گیلاس با روکش شکلاتی

بهترین کادو تولد کودک دو ساله [دختر و پسر]، از ارزان به گران

حتماً در رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و مهمانی‌های مختلف گیلاس با روکش شکلاتی مزه کرده‌اید و قصد دارید آن را در خانه تهیه کنید با این مقاله همراه باشید. گیلاس با روکش شکلاتی را می‌توان با گیلاس تازه و یا کمپوت گیلاس تهیه کرد. به یاد داشته باشید که لایه میانی بین گیلاس و شکلات خمیر فوندانت است که می‌توانید طرز تهیه آن را در مقاله زیر مشاهده کنید.

مواد لازم برای تهیه گیلاس با روکش شکلات

گیلاس تازه یا کمپوت گیلاس با ساقه40 عدد یا 500 گرم
کره حیوانی50 گرم یا یک‌چهارم پیمانه
شربت ذرت1 قاشق غذاخوری
آب کمپوت گیلاس یا شربت گیلاس2 قاشق غذاخوری
عصاره بادامنصف قاشق چای‌خوری (دلخواه)
آنزیم اینورتیسیک قاشق چای‌خوری
پودر شکر3 پیمانه
شکلات 50 درصد500 گرم

نکات مواد لازم

برای تهیه گیلاس با روکش شکلات می‌توان از عصاره بادام استفاده کرد یا خیر، این گزینه به دلخواه است و نقش طعم دهنده دارد. نا گفته نماند که از کره، شربت ذرت، شربت گیلاس، پودر شکر و آنزیم اینورتیس برای تهیه خمیر فوندانت هستند که می‌توانید از هر خمیر فوندانت مورد نظر خود به جای آن استفاده کنید. آنزیم اینورتیس نقش آب کننده خمیر فوندانت در زیر لایه شکلات را دارد. اگر دوست دارید لایه فوندانت آب نشود و شکل جامد خود را حفظ کند این آنزیم را از دستور حذف کنید.

طرز تهیه گیلاس شکلاتی

ابتدا باید عرض کنم که اگر از کمپوت گیلاس برای تهیه این دسر استفاده می‌کنید باید ابتدا گیلاس‌ها را خشک کنید. برای این کار می‌توانید یک روز زودتر گیلاس‌ها این است که با استفاده از دستمال کاغذی یا حوله اقدام به آبگیری آن‌ها کنید سپس گیلاس‌ها را روی یک توری پهن کنید تا آب آن‌ها تا صبح گرفته شود. گیلاس خشک باعث می‌شود کار شکل دهی دسر شکلاتی راحت‌تر باشد.

هنگامی که گیلاس‌ها خشک شدند و برای تهیه دسر آماده شدند. نوبت تهیه فوندانت برای لایه میانی دسر می‌رسد. لازم به ذکر است که برای تهیه فوندانت از دستگاه همزن پایه‌دار با سری خمیرگیر استفاده شده است. برای تهیه فوندانت میانی ابتدا در کاسه میکسر کره، شربت ذرت، آب کمپوت یا شربت گیلاس، عصاره بادام و آنزیم را ریخته و به خوبی باهم مخلوط می‌کنیم. در این مرحله ممکن است کره از بقیه مواد جدا شود که مشکلی نیست و در ادامه برطرف می‌شود.

وقتی مواد باهم مخلوط شدند میکسر را خاموش کرده و پودر شکر را اضافه کرده و دستگاه را روی دور کم تنظیم کرده و اجازه دهید پودر شکر با بقیه مواد مخلوط شود. هنگامی فوندانت شکل گرفت و دور بازوی میکسر جمع شد، نشان دهنده آماده بودن فوندانت است. فوندانت باید نرم باشد ولی چسبندگی نداشته باشد. اگر حالت چسبنده داشت کمی پودر شکر به آن اضافه کنید. به یاد داشته باشید که هر چه فوندانت نرم‌تر باشد، در اثر آنزیم سریع‌تر به مایع تبدیل می‌شود؛ بنابراین نباید تهیه دسر را به تأخیر انداخت.

به اندازه یک قاشق غذاخوری از فوندانت جدا کرده و آن را به صورت گلوله درآورده و آن را بین دستان خود پهن کنید تا به قطر 5 سانتی‌متر برسد. حالا یک عدد گیلاس را درون فوندانت پهن شده قرار دهید (ساقه گیلاس به سمت بالا) و سپس لبه‌های فوندانت را به سمت ساقه تا کنید. اطمینان پیدا کنید که همه گیلاس توسط فوندانت پوشیده شده باشد. سپس گیلاس پوشیده شده با فوندانت را در کف دست مالش دهید تا ظاهری صاف و یکدست داشته باشد.

هر گیلاس را که با فوندانت پوشاندید درون کاغذ روغنی بپیچید یا روی یک کاغذ روغنی پهن شده روی سینی بگذارید و به سراغ گیلاس بعدی بروید تا همه گیلاس‌ها را با فوندانت پوشیده شوند. سپس همه گیلاس‌ها را برای 30 دقیقه درون یخچال قرار دهید.

در این مدت که فوندانت در گیلاس‌ها در حال شکل گرفتن هستند، بهتر است شکلات را آماده کنید؛ و یک ظرف را برای این کار انتخاب کنید. اگر قصد دارید شکلات را آب کنید، توصیه من به شما این است که از شکلات آب شده یا به اصلاح شکلات کندی و یا شکلات مخصوص تزیین کیک به جای شکلات واقعی استفاده کنید، چون شکلات واقعی در دمای اتاق آب می‌شود و مناسب این دسر نیست.

وقتی فوندانت شکل گرفت، آغشته کردن گیلاس فوندانتی را به شکلات آغاز کنید. شکلات را درون یک ظرف گود مانند کاسه ریخته و گیلاس‌ها را در آن فرو کنید. یک گیلاس فوندانتی را از ساقه آن گرفته و در شکلات فرو کنید. در این فرایند برای جلوگیری از ایجاد چکه کردن شکلات، ابتدا اقدام به آغشته کردن انتهای گیلاس به شکلات کرده سپس اطراف آن و سپس دوباره انتهای گیلاس را در شکلات فرو کنید. پس از اجرای روکش شکلاتی گیلاس‌ها را روی کاغذ روغنی پهن شده روی سینی قرار دهید. انتهای گیلاس از نقاط ضعف آن است که ممکن است مایع درون آن را به بیرون انتشار دهد بنابراین دوباره اقدام به اجرای روکش شکلات برای آن پیشنهاد می‌شود.

وقتی آخرین گیلاس فوندانتی را در شکلات فرو می‌کنید بهترین زمان برای اجرای دوباره روکش شکلات برای اولین گیلاس فوندانتی است. اگر ضخامت شکلات زیاد است و اجرای دوباره لایه شکلات را لازم نمی‌دانید پس سینی را درون یخچال قرار دهید تا شکلات خود را بگیرد. مطمئن شوید هیچ فوندانتی مشخص نیست و همه گیلاس‌ها با لایه ضخیم شکلات پوشانده شده‌اند. بهتر است برای اطمینان از اینکه فوندانت مایع شده بیرون نریزد کمی از ساقه گیلاس را هم به شکلات آغشته کنید. برای جلوگیری از چکه کردن شکلات بهتر است به آرامی انتهای گیلاس را به لب ظرف بکشید.

مشکل‌ترین بخش انتظار برای آماده شدن دسر است. درست است که این دسر زمانی که رویه شکلاتی خودش را بگیرد قابل استفاده است ولی برای آب شدن فوندانت زیر شکلات نیاز است گیلاس‌های شکلاتی را در یک مکان نسبتاً گرم در محیط آشپزخانه برای چند روز قرار دهید. دقت کنید که محیط باید گرم باشد نه سرد، زیرا محیط سرد عملکرد آنزیم در ون فوندانت را به تأخیر می‌اندازد. بعد از دو روز می‌توانید شروع به تست کردن گیلاس‌ها کنید که ببینید لایه فوندانت آن‌ها آب شده باشد. توجه داشته باشید که دمای هوای محیط نگهداری گیلاس‌ها نباید بیش از حد گرم باشد که موجب آب شدن شکلات شود.

سخن آخر

وقتی فوندانت میانی دسر گیلاس با روکش شکلات آب شد، دسر شما آماده است. البته ناگفته نماند که دسر گیلاس با روکش شکلات که فوندانت آن آب نمی‌شود نیز خوشمزه است و اگر برای تهیه این دسر عجله دارید بخش آنزیم را از آن حذف کنید و در هنگام شکل گرفتن شکلات رویی آن، دسر را سرو کنید و لذت ببرید. این دسر را می‌توان در یک ظرف در بسته تا یک ماه در دمای اتاق نگهداری کرد. منتظر نظرات، پیشنهادات و تجربیات شما هستیم.