طرز تهیه بامیه خانگی مرحله به مرحله

طرز تهیه بامیه خانگی مرحله به مرحله

مزه بامیه‌هایی زمان کودکی که از دست فروشان می‌خریدم هنوز زیر زبانم احساس می‌کنم. زمان زیادی از خوردن یکی از آن‌ها می‌گذرد، با سفر به شهرهای کردنشین می‌توانید بازهم طعم خوش بامیه را حس کنید. اگر به غرب کشور سفر کردید، بامیه‌های خوشمزه را از دست ندهید. اگر هم قصد سفر ندارید با این مقاله همراه شوید تا با طرز تهیه بامیه خانگی به روش قدیمی آشنا شوید.

مواد لازم

مواد لازممقدار
آب250 میلی‌لیتر یا یک پیمانه
کره بدون نمک65 گرم یا یک چهارم پیمانه (خرد شده به مکعب‌های کوچک)
شکر دانه‌ای (شکر معمولی)13 گرم یا یک قاشق غذاخوری
نمکیک چهارم قاشق چای خوری
تخم مرغیک عدد بزرگ
عصاره وانیلیک دوم قاشق چای خوری
روغن مایعبرای سرخ کردن
شکر دانه‌ای برای تزیین100 گرم یا یک دوم پیمانه
پودر دارچینسه چهارم قاشق چای خوری

لازم به یادآوری است که در عکس‌ها دستور تهیه بامیه خانگی دو برابر شده است که می‌توانید با دو برابر کردن مواد اولیه، بهره ببرید. این دستور تهیه بامیه برای سرو هجده نفر مناسب است و در حدود 35 دقیقه آماده و پخته می‌شود.

طرز تهیه بامیه قدیمی

در ابتدای کار 100 گرم شکر دانه‌ای و پودر دارچین را در یک ظرف کم عمق مانند بشقاب مخلوط کرده و به کنار بگذارید.

در یک تابه مقداری روغن ریخته و آن را روی شعله متوسط تا زیاد (360 درجه فارنهایت یا 180 درجه سانتی‌گراد) قرار دهید. ارتفاع روغن در تابه باید 3 تا 3/5 سانتی‌متر باشد. وقتی روغن در حال داغ شدن است، مواد اولیه باید آماده شوند.

یک تابه لبه‌دار را برداشته، کره، آب، شکر و نمک را در آن بریزید و ظرف را روی شعله قرار دهید. اجازه دهید مواد درون تابه به جوش بیایند.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کیک کره‌ای بدون تخم مرغ و ساده

در این هنگام آرد را اضافه کرده و شعله را کم کنید و هم بزنید. هم زدن را با لیسک انجام دهید تا خمیر به دست آمده جمع شده و از ظرف جدا شود. مایع باید صاف و یکدست باشد ولی اگر چند تکه گلوله آرد هم داشته باشد، مشکلی نیست.

خمیر بامیه را به یک ظرف بزرگ منتقل کنید و 5 دقیقه اجازه دهید تا سرد شود (اگر مایه سرد نشود، باعث پخته شدن سفیده تخم مرغ می‌شود). سپس تخم مرغ و عصاره وانیل را به آن اضافه کنید و بلافاصله با استفاده از همزن برقی شروع به هم زدن کنید. البته از غذا ساز نیز می‌توانید استفاده کنید. هم زدن را تا یکدست شدن خمیر و جدا شدن آن از ظرف ادامه دهید.

کیسه را آماده کنید و یک ماسوره کوچکتر از 2 سانتی‌متر ستاره‌ای انتخاب کنید. خمیر را به داخل کیسه منتقل کنید.

با دقت و با فشار ملایم مایع را درون روغن از پیش داغ شده منتقل کنید. لازم به یادآوری که طول بامیه خانگی باید در حدود 15 سانتی‌متر باشد. وقتی بامیه در این اندازه شد با یک قیچی آشپزخانه تمیز انتهای خمیر را قیچی کنید.

اجازه دهید بامیه خانگی به رنگ طلایی تیره دربیاید سپس آن را به سمت دیگر چرخانده تا آن سوی بامیه نیز طلایی تیره شود. در حدود 2 دقیقه زمان برای سرخ شدن هر سوی بامیه خانگی لازم است. پس از سرخ شدن، بامیه‌های خانگی را روی یک دستمال (کاغذی) تمیز آشپزخانه قرار دهید تا روغن آن‌ها جذب دستمال شود سپس بامیه‌ها را در مخلوط شکر و پودر دارچین بغلتانید تا شکر به تمام سطح آن بچسبد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خمیر پای مرحله‌به‌مرحله+ نکات تهیه آن

نکات تهیه بامیه خانگی

به یاد داشته باشید که بیش از 5 عدد بامیه را هم زمان در تابه سرخ نکنید.

در بسیاری از وب‌سایت‌ها در دستور تهیه بامیه از 3 عدد تخم مرغ استفاده شده است. برخی دستورهای تهیه بامیه خانگی نیز تخم مرغ را حذف می‌کنند، ولی ازآنجایی‌که تخم مرغ باعث حجیم شدن بامیه در حین سرخ شدن می‌شود، بنابراین در این دستور تهیه ما از یک عدد تخم مرغ استفاده کرده‌ایم تا بوی بد تخم مرغ را پس از پخت بامیه خانگی نداشته باشیم و در عین حال بامیه ترد و پفکی شود.

از ماسور تنگ با طرح ستاره‌ای که لبه‌های آن تیز است استفاده کنید تا در انتها بامیه تردتری داشته باشید.

پس از اضافه کردن تخم مرغ به خمیر باید بلافاصله آن را با هم زد هم بزنید تا هنگامی که خمیر گرم است، تخم مرغ باید مخلوط شود.

زمان دقیقی برای سرخ شدن بامیه خانگی وجود ندارد و تنها باید به رنگ آن‌ها توجه کرد و وقتی که به طلایی تیره رسید، آن‌ها را از روغن خارج کرده یا برای سرخ شدن سوی دیگر برگردانید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کروسان فرانسوی در خانه با تصاویر مرحله به مرحله

اگر زمان روغن گیری بامیه‌ها روی دستمال کاغذی طولانی شود، ممکن است بامیه‌ها خیلی خشک شوند و شکر به آن‌ها نچسبد.

اگر مایل به استفاده از شربت شکر به جای پودر شکر هستید، می‌توانید پیش از هر کاری شربت شکر خود را آماده کنید. اگر مایل به استفاده از عسل به جای شربت شکر یا پودر شکر هستید نیز می‌توانید عسل را روی بخار کتری، کمی گرم کرده و روی بامیه‌ها بریزید.

سخن آخر

امیدوارم از مقاله طرز تهیه بامیه خانگی لذت برده باشید. منتظر نظرات، پیشنهادات و تجربیات شما هستیم.