فیله ماهی کبابی روی اجاق گاز یا منقل

فیله ماهی کبابی روی اجاق گاز یا منقل

در این مقاله آموزش تهیه فیله ماهی کبابی روی اجاق گاز یا منقل را آورده‌ایم. ماهی از جمله غذاهای سالم و مغذی است که اگر به روش کبابی آماده شود، سلامت هر چه بیشتر مد نظر قرار می‌گیرد چون از روغن برای طبخ آن استفاده نمی‌شود. به‌طورکلی کباب کردن بهترین روش برای پخت غذا است. اگر قرار است گوشت کباب کنید، پس مزه دار کردن آن یک شروع مهم است چون تمام مزه گوشت کبابی به ویژه ماهی کبابی به چاشنی یا ادویه آن برمی‌گردد. در ادامه این مطلب از گلدن اپال با ما همراه باشید.

فیله ماهی کبابی

در این دستور تهیه ما از یک عدد ماهی سرخو از ماهی‌های جنوب یا دو تکه فیله ماهی سرخو استفاده کرده‌ایم. برای تهیه این غذا حدود 25 دقیقه زمان لازم است و برای سیر کردن چهار نفر همراه با برنج و دو نفر بدون برنج مناسب است. البته اندازه ماهی و فیله‌ها در میزان سرو بسیار مؤثر است.

مواد لازم برای تهیه فیل ماهی کبابی

مواد لازممقدار
پودر پاپریکایک قاشق چای‌خوری
فلفل تند هندی به دلخواهیک چهارم قاشق چای‌خوری
نمکیک قاشق چای‌خوری
پودر سیریک دوم قاشق چای‌خوری
پودر پیازیک دوم قاشق چای‌خوری
پودر آویشنیک قاشق چای‌خوری
پودر پونه کوهییک قاشق چای‌خوری
فلفل سیاه تازه آسیاب شدهیک دوم قاشق چای‌خوری
آب لیموی تازهدو قاشق غذاخوری
کرهیک دوم پیمانه
فیله ماهیدو تکه
جعفری ریز خرد شدهیک قاشق غذاخوری
فیله ماهی کبابی روی اجاق گاز یا منقل

طرز تهیه ماهی کبابی روی گاز

برای شروع اگر از منقل کبابی برای کباب کردن استفاده می‌کنید، منقل را روشن کنید تا گرم شود.

اگر هم روی اجاق گاز به کباب کردن ماهی می‌پردازید، شعله را روشن کنید و توری کبابی ماهی را روی شعله قرار دهید تا گرم شود. به یاد داشته باشید که شعله نباید زیاد باشد.

سپس تمام ادویه‌های خشک را با هم مخلوط می‌کنیم و یک چاشنی تهیه می‌کنیم.

فیله‌ها را شسته آبکشی می‌کنیم و دو طرف آن‌ها را با ادویه‌ای که تهیه کرده‌ایم مزه دار می‌کنیم.

برای آشنایی با تهیه خورش بامیه به مطلب «خورش بامیه با گوشت به دو روش روی گاز و درون فر» مراجعه کنید.

در این بین که منقل در حال گرم شدن است. آب لیموی تازه را درون یک ظرف کوچک بریزید، روی شعله قرار دهید و اجازه دهید به جوش بیاید. وقتی به جوش آمد آن را از روی شعله برداشته و کره را به آن اضافه کرده و هم بزنید تا کره آب شود.

حالا نوبت کباب کردن ماهی‌ها می‌رسد. اگر از منقل استفاده می‌کنید آن را روی 60 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید و پیش از آن که فیله‌ها را روی منقل قرار دهید، آن را چرب کنید.

اگر برای کباب کردن ماهی از اجاق گاز استفاده می‌کنید، توصیه می‌کنم از یک شعله پخش کن استفاده کنید و شعله را روی متوسط تا زیاد تنظیم کنید و بعد از چرب کردن توری ماهی کبابی، فیله‌ها را درون توری قرار دهید.

حدود 5 تا 7 دقیقه برای کباب شدن هر طرف از فیله ماهی کفایت می‌کند. اگر از منقل استفاده می‌کنید، پیش از برگرداندن فیله ماهی، سطح منقل را دوباره چرب کنید.

پس از کباب شدن فیله‌ها، جعفری ریز خرد شده را به آب لیمو و کره (سس کره و آبلیمو) اضافه کنید و پیش از سرو کردن روی فیله ماهی کبابی بریزید؛ و با برنج یا سبزیجات میل کنید.

نکات تهیه

بیشتر ماهی سرخو را به روش سرخ کردن در روغن طبخ می‌کنند و با برنج و سبزیجات سرو می‌کنند ولی کباب فیله آن نیز بسیار لذیذ است.

اگر مهمان دارید و یا بچه‌ها از غذای تند خوششان نمی‌آید، توصیه می‌شود فلفل تند هندی را حذف کنید و مقدار فلفل سیاه را نیز کمتر کنید.

ماهی سرخو از تیر ماه تا انتهای شهریور در بازار ماهی جنوب در دسترس است. در هنگام خرید ماهی سرخو دقت کنید تا تازه‌ترین آن را انتخاب کنید.

آب‌شش‌های قرمز آبدار، شکم مایل به صورتی و باله‌های قرمز و محکم از نشانه‌های تازه بودن آن است. اگر فیله ماهی سرخو خریداری می‌کنید دقت کنید که گوشت ماهی باید آبدار، سفید و دارای خاصیت ارتجاعی (وقتی آن را می‌فشارید به شکل اول خود باز می‌گردد) باشد. اگر بازار ماهی جنوب برای شما در دسترس نیست می‌توانید مقدار زیادی از ماهی را خریداری کرده و فریز کنید و یا فیله فریز شده آن را خریداری کنید.

لازم به یادآوری است که با این روش طبخ می‌توانید انواع ماهی‌های شمال و جنوب و فیله‌های ماهی را کبابی کنید و لازم نیست حتماً از ماهی سرخو استفاده کنید.

برای آشنایی با نحوه تهیه خورش بادمجان به مطلب «خورشت بادمجان خوشمزه ساده و سریع مرحله به مرحله+ تصاویر» مراجعه کنید.

مواد مغذی فیله ماهی کبابی

لازم به یادآوری است که مقادیر آورده شده در جدول زیر تقربی است و به ویژه پروتئین و چربی آن در انواع مختلف ماهی، متفاوت است.

انرژی420 کالری
چربی41 گرم
کربوهیدرات8 گرم
پروتئین10 گرم

سخن آخر

امیدوارم از آموزش ماهی کبابی روی منقل یا اجاق گاز لذت برده باشید و آن را در خانه تهیه کنید. منتظر نظرات پیشنهادات و تجربیات شما در زمینه تهیه ماهی کبابی هستیم. برای خرید سرویس آرکوپال به فروشگاه گلدن اپال مراجعه کنید.