طرز تهیه نودل چینی با مرغ (چیکن لو مین غذای چینی با نودل)

طرز تهیه نودل چینی با مرغ

نودل از جمله مواد غذایی بومی کشورهای آسیای شرقی مانند چین، کره، تایوان و … است که به تازگی توسط شرکت های تولید کننده ماکارونی و پاستا در ایران عرضه می‌شود و از آنجایی که سریع آماده می‌شود، طرفداران بسیاری دارد. نودل ها هم مانند پاستا و ماکارونی انواع مختلفی مختلفی دارند ولی در ایران تنها یک نوع آن تولید و روانه بازار می‌شود. در این مقاله برای خرید آرکوپال و شما آموزش یک غذای چینی با نودل را آموزش می‌دهیم.

چیکن لو مین چیست؟

به طور کلی غذاهایی آسیای شرقی که با استفاده از نودل تهیه می‌شوند نام‌هایی مانند چیکن لو مین، چیکن چو مین، لو مین فان، چو مین فان، بیف لو مین، بیف چو مین و … دارند. نوع نودل استفاده شده در این غذاهای و روش طبخ آن نام غذا را تعیین می‌کند.

در اینجا چیکن لو مین (chicken lo mien) به غذای گفته می‌شود که در آن از مرغ و نودل به علاوه سبزیجات و سس مخصوص استفاده می‌شود که در انتها در تابه با هم سرخ می‌شوند.

مواد لازم برای مزه دار کردن گوشت مرغ

مرغ بدون پوست و استخوان220 گرم یا نیمه سینه مرغ
سس سویا کم نمک2 قاشق چای خوری
سرکه برنجیک قاشق چای خوری
روغن کنجدنصف قاشق چچای خوری
نشاسته ذرتیک قاشق چای خوری
طرز تهیه نودل مرغ (چیکن لو مین غذای چینی با نودل)

مواد لازم برای سس

آب مرغسه چهارم پیمانه
سس اویستر یا سس ماهیدو قاشق غذاخوری
شکرنصف قاشق چای خوری

دیگر مواد لازم

نودل220 گرم یا سه بسته نودل معمولی
هویجدراز دراز خرد شده یک پیمانه
کنسرو قارچ30 گرم
روغن گیاهی3 قاشق غذاخوری برای سرخ کردن
سیرزیر خرد شده یک قاشق چای خوری
نمکنصف قاشق چای خوری
فلفل سیاهتازه آسیاب شده به مقدار لازم

نکته

مقادیر گفته شده برای مواد لازم باید با پیمانه‌ها و قاشق‌های مخصوص شیرینی پزی اندازه گیری شوند و از قاشق‌های معمولی چای خوری و غذاخوری یا پیمانه برنج نباید استفاده شود.

این غذا در مدت 20 دقیقه آماده می‌شود. 15 دقیقه از این وقت صرف تهیه مواد اولیه و 5 دقیقه ان صرف پختن خواهد شد و برای سرو کردن 2 تا 4 نفر کفایت می‌کند.

طرز تهیه نودل چینی مرغ

ابتدا مواد اولیه را تهیه کرده و در دسترس قرار می‌دهیم. گوشت مرغ را در قطعات دو و نیم سانتی‌متر درازا خرد می‌کنیم. سپس در یک کاسه متوسط مواد مزه دار کردن مرغ شامل سس سویای کم نمک، سرکه برنج یا هر سرکه در دسترس دیگری (ترجیحاً سرکه صنعتی نباشد، بهتر است از سرکه خانگی یا محلی استفاده شود)، نشاسته ذرت و روغن کنجد را با گوشت مرغ تکه‌تکه شده، مخلوط می‌کنیم، کمی گوشت را با سس مزه دار کننده آن ورز می‌دهیم و برای 20 دقیقه استراحت می‌دهیم تا مزه بگیرد.

برای آشنایی با انواع نودل به مطلب «انواع نودل چینی، ژاپنی و کره‌ای ارائه دستور غذا با نودل+ تفاوت لومین و چومین» مراجعه کنید.

وقتی گوشت مرغ در حال مزه گرفتن است، در یک کاسه اقدام به تهیه سس نودل با مرغ می‌کنیم. برای این کار به روش زیر پیش می‌رویم.

در یک کاسه مواد اولیه تهیه سس شامل آب مرغ، سس اویستر یا سس ماهی و شکر را باهم مخلوط می‌کنیم و نودل را درون آب در حال جوش می‌ریزیم تا پخته شوند. نیاز است نودل‌ها کمی نرم شوند و بیش از حد پخته نشوند. برای به دست آوردن این نوع نودل کافی است آن را برای 4 تا 5 دقیقه درون آب در حال جوش بپزید.

بعد از پنج دقیقه نودل‌ها را آبکشی کنید و کمی آب سرد روی آن‌ها بریزید.

طرز تهیه نودل مرغ (چیکن لو مین غذای چینی با نودل)

در این زمان هویج ‌ها را به صورت دراز دراز خرد کرده تا با گوشت مرغ دو و نیم سانتی‌متری همخوانی داشته باشد.

کنسرو قارچ را باز کرده و قارچ‌ها را خوب بشویید تا مزه کنسرو آن‌ها از بین برود.

یک تابه لبه‌دار یا وُک را روی شعله زیاد تا ملایم قرار دهید و یک قاشق غذاخوری روغن در آن ریخته و سیر ریز خرد شده را سرخ کنید. سیر را کمی تفت دهید تا بوی سیر سرخ شده از آن بیاید.

سپس مرغ‌های مزه گرفته را به سیر سرخ شده اضافه کنید و کمی تفت دهید تا تکه‌های مرغ بپزند. اگر فکر می‌کنید روغن بیشتری نیاز دارید، می‌توانید اضافه کنید و یا به جای روغن یک قاشق غذاخوری آب اضافه کنید.

پس از اینکه مرغ سرخ شد و رنگ طلایی گرفت آن را به ظرف دیگری منتقل کنید و تابه را برای مراحل بعدی پخت تمیز کنید (نیاز به شست و شو نیست).

طرز تهیه نودل مرغ (چیکن لو مین غذای چینی با نودل)

دو قاشق غذاخوری روغن گیاهی را درون تابه بریزید و قارچ و هویج را برای یک تا دو دقیقه در آن سرخ کنید. سپس مرغ و نودل را به هویج و قارچ اضافه کنید و خوب هم بزنید تا مواد با هم مخلوط شوند. بعد سس نودل را که از پیش در یک کاسه تهیه کرده بودید، به مواد داخل تابه اضافه کنید و خوب هم بزنید. اجازه دهید مواد و سس با هم برای دو دقیقه در تابه بپزند و در این بین به هم زدن ادامه دهید تا ته نگیرد و نودل‌ها به هم نچسبند.

نکات آشپزی نودل چینی مرغ

  • اگر از مرغ یخ زده استفاده می‌کنید. تکه کردن مرغ در قطعات باریک و دراز راحت‌تر است.
  • اگر از قارچ تازه به جای قارچ کنسروی استفاده می‌کنید بهتر است قارچ‌ها را حلقه‌حلقه کرده و بیشتر با هویج تفت دهید تا آب آن کامل جمع شود.
  • استفاده از سینه یا فیله مرغ برای تهیه نودل مرغ بهتر از سایر قسمت‌های مرغ است، زیرا لطیف است و سریع پخته می‌شود.
  • اگر سس غلیظ‌تری مد نظر دارید به جای یک قاشق غذاخوری نشاسته ذرت از دو قاشق غذاخوری استفاده کنید.
  • مواد مغذی یک وعده نودل مرغ چقدر است؟
  •  مواد مغذی در یک کاسه نودل مرغ با توجه به مواد اولیه موجود در آن بیان شده است و تقربی است.
انرژی462 کالری
چربی22 گرم
کربوهیدرات44 گرم
پروتئین22 گرم

سخن آخر

نودل مرغ یا چیکن لو مین یک غذای مقوی مناسب وعده ناهار، شام و یا شام دیر وقت است. این غذا در اصل با نودل ریز تهیه می‌شود برای تهیه آن می‌توانید از نودل درشت، اسپاگتی و ماکارونی هم استفاده کنید. ما را ا