نان همبرگر

طرز تهیه نان همبرگر در فر، با استفاده از خمیرترش

تهیه نان همبرگر با استفاده از خمیر ترش با دستور پختی که در این مقاله آموزش داده می‌شود، از صفر تا صد تنها به سه ساعت زمان نیاز دارد. اگر مایل هستید نان سالم بدون جوش شیرین برای ساندویچ شب خود داشته باشید، در ادامه با ما همراه باشید. این دستور پخت در انتها دو عدد نان گرد بزرگ یا دو نان همبرگر کوچک برای ساندویچ همبرگر به شما تقدیم می‌کند.

مواد لازم برای تهیه نان همبرگر

مواد لازممقدار
شیرسه چهارم پیمانه
کرهدو قاشق غذاخوری
شکردو قاشق غذاخوری (به دلخواه)
نمکدو قاشق غذاخوری
خمیرمایه۷ گرم
آب گرمیک دوم پیمانه
خمیر ترشیک و نیم پیمانه
آرد۴ تا ۵ پیمانه

طرز تهیه نان همبرگر

در ابتدا برای تهیه نان همبرگر خانگی باید، مواد اولیه را آماده کنید.

طرز تهیه نان همبرگر خانگی

درون یک شیر جوش را روی شعله گذاشته و شیر و کره را با درون شیر جوش بریزید و اجازه دهید مخلوط شیر و کره به مرز جوش برسد ولی اجازه جوشیدن به آن ندهید. سپس مخلوط را به کناری بگذارید و اجازه دهید تا دمای آن کاهش پیدا کند.

طرز تهیه نان همبرگر خانگی

در یک کاسه بزرگ شکر، نمک و خمیر مایه خشک را با آب مخلوط کنید.

طرز تهیه نان همبرگر خانگی

پس از کاهش دمای مخلوط شیر و کره، آن را به مخلوط نمک، شکر، خمیر مایه خشک و آب اضافه کنید و خوب هم بزنید تا خمیر مایه حل شود و مایع یکدستی حاصل شود.

طرز تهیه نان همبرگر خانگی

پس از حل شدن خمیر مایه خشک، خمیر ترش را به مخلوط اضافه کنید و هم بزنید.

طرز تهیه نان همبرگر خانگی

آرد را کم‌کم و به میزان نصف پیمانه به مخلوط اضافه کنید و با قاشق چوبی هم بزنید تا زمانی که خمیر به قدری سفت شود که به وسیله قاشق چوبی قابل هم زدن نباشد.

طرز تهیه نان همبرگر خانگی

خمیر را بر روی یک سطح آرد پاشی شده منتقل کنید و برای مدت ۸ دقیقه آن را ورز دهید. هر زمان که خمیر چسبناک شدن کمی آرد به آن اضافه کنید ولی در مصرف آرد صرفه جویی کنید.

طرز تهیه نان همبرگر خانگی

یک کاسه بزرگ را روغن مالی کنید و خمیر را درون آن قرار دهید. سپس خمیر را پشت و رو کنید تا روی خمیر هم کمی سطح روغنی داشته باشد. روی ظرف را با کیسه سلفون بپوشانید و برای ۶۰ دقیقه در جای گرم قرار دهید تا ور‌بیاید.

طرز تهیه نان همبرگر خانگی

پس از ۶۰ دقیقه و ور‌آمدن خمیر، با یک ضربه مشت به وسط خمیر ور‌آمده، حباب‌های گاز درون آن را آزاد کنید.

خمیر را به یک سطح آرد پاشی شده منتقل کنید و برای ۳ دقیقه ورز دهید.

طرز تهیه نان همبرگر خانگی

خمیر را به شکل یک قرص نان همبرگر بزرگ، دو قرص نان متوسط و یا سه قرص نان کوچک در آورید و با فاصله درون سینی فر چرب شده قرار دهید و روی آن را با سلفون یا حوله تمیز بپوشانید و برای ۴۵ دقیقه فرصت استراحت و ورآمدن دهید. به یاد داشته باشید طعم و مزه خوب نان به خوب ورآمدن آن بستگی دارد.

طرز تهیه نان همبرگر خانگی

در این بین فر را در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید.

با استفاده از یک چاقوی تیز شکل حرف ایکس را روی نان‌ها اجرا کنید. اگر مایل هستید از تزیین کنجد استفاده کنید، کمی روی نان را خیس کنید و سپس کنجدها را روی نان بپاشید.

طرز تهیه نان همبرگر خانگی

نان همبرگر را برای ۴۰ دقیقه یا زمانی که با لمس دست احساس پوکی در آن‌ها احساس کردید، درون فر بپزید.

طرز تهیه نان همبرگر خانگی

سخن آخر

نان‌هایی که از خمیر ترش تهیه می‌شوند نسبت به دیگر نان‌ها، ماندگاری بالاتری دارند و تا یک هفته سالم هستند و در صورت تست کردن، مزه خوبی خواهند داشت. منتظر نظرات، پیشنهادات و تجربیات شما در زمینه تهیه نان هستیم.